Nieuwe dubbeldekstrein van Westbahn lijkt binnenkort te gaan rijden

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij Westbahn lijkt binnenkort eindelijk haar nieuwe treinen van de Chinese fabrikant CRRC in gebruik te kunnen nemen. Volgens berichten van de Salzburger Nachrichten zou de toelatingsprocedure door de Europese Spoorwegbureau (ERA) bijna zijn afgerond
De afronding van de toelating maakt de weg vrij voor inzet op het reguliere netwerk. Noch Westbahn, noch de ERA wilden de berichtgeving vooralsnog bevestigen.
Vertraging
Het project heeft de afgelopen jaren te maken gehad met aanzienlijke vertraging. Al sinds 2021 is het eerste treinstel in Europa aanwezig, nadat het de fabriek van CRRC in de Chinese provincie Hunan had verlaten. De zesdelige treinstellen zijn sindsdien uitvoerig getest in zowel Oostenrijk als Duitsland, waarbij ze al in het kenmerkende blauw-witte Westbahn-design reden. Oorspronkelijk was gepland dat de treinen in 2023 al in de dienstregeling zouden worden opgenomen.
Goedkeuring
Volgens de Oostenrijkse krant zouden inmiddels alle vereiste goedkeuringen op het gebied van veiligheid, techniek en interoperabiliteit zijn verkregen. Zodra de officiële toelating een feit is, verwacht men dat de eerste inzet zal plaatsvinden op de druk bereden verbinding tussen Wenen en Salzburg, de hoofdlijn waarop Westbahn actief is.
De nieuwe treinstellen meten 158 meter in lengte, bieden plaats aan 571 reizigers en halen een topsnelheid van 200 kilometer per uur. In totaal heeft Westbahn vier treinen bij CRRC besteld. Met de komst van het Chinese materieel zou Westbahn de eerste Europese spoorwegmaatschappij worden die moderne passagierstreinen uit China in reguliere dienst neemt.
CRRC DDEMU2
De CRRC DDEMU2, door de Europese spoorwegautoriteiten aangeduid als Westbahn Class 4100, is een dubbeldeks elektrisch treinstel dat is ontwikkeld door CRRC Zhuzhou Locomotive Co. voor de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij Westbahn. Het zesdelige treinstel is geschikt voor inzet in Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland en Hongarije. Het ontwerp is de opvolger van CRRC's eerdere dubbeldeksconcept DDEMU1 en markeert de eerste poging van de Chinese fabrikant om moderne passagierstreinen te leveren aan een Europese vervoerder.
Het project begon in 2019, toen CRRC meedong naar een order om de eerdere Stadler KISS-treinen van Westbahn te vervangen. Hoewel Westbahn dat jaar alsnog koos voor een nieuwe serie van 15 KISS 3-treinstellen, werd parallel een kleinere bestelling bij CRRC geplaatst. De eerste DDEMU2 werd in mei 2021 gepresenteerd in China en later dat jaar naar Europa verscheept voor testritten.
In 2022 en 2023 vonden uitgebreide tests plaats in Tsjechië, Duitsland en Oostenrijk, waarbij de treinen werden voorbereid op toelating voor de Europese markt. Ondertussen breidde CRRC zijn aanwezigheid in Europa uit met plannen voor een nieuwe fabriek in Hongarije, bedoeld voor de productie van locomotieven en dubbeldeksrijtuigen.