Nieuwe dubbeldekstrein van Westbahn lijkt binnenkort te gaan rijden

De dubbeldekstrein van Westbahn die door het Chinese bedrijf CRRC is gebouwd. (Foto: Falk Arnhold)
De dubbeldekstrein van Westbahn die door het Chinese bedrijf CRRC is gebouwd. (Foto: Falk Arnhold)

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij Westbahn lijkt binnenkort eindelijk haar nieuwe treinen van de Chinese fabrikant CRRC in gebruik te kunnen nemen. Volgens berichten van de Salzburger Nachrichten zou de toelatingsprocedure door de Europese Spoorwegbureau (ERA) bijna zijn afgerond

De afronding van de toelating maakt de weg vrij voor inzet op het reguliere netwerk. Noch Westbahn, noch de ERA wilden de berichtgeving vooralsnog bevestigen.

Vertraging

Het project heeft de afgelopen jaren te maken gehad met aanzienlijke vertraging. Al sinds 2021 is het eerste treinstel in Europa aanwezig, nadat het de fabriek van CRRC in de Chinese provincie Hunan had verlaten. De zesdelige treinstellen zijn sindsdien uitvoerig getest in zowel Oostenrijk als Duitsland, waarbij ze al in het kenmerkende blauw-witte Westbahn-design reden. Oorspronkelijk was gepland dat de treinen in 2023 al in de dienstregeling zouden worden opgenomen.

Goedkeuring

Volgens de Oostenrijkse krant zouden inmiddels alle vereiste goedkeuringen op het gebied van veiligheid, techniek en interoperabiliteit zijn verkregen. Zodra de officiële toelating een feit is, verwacht men dat de eerste inzet zal plaatsvinden op de druk bereden verbinding tussen Wenen en Salzburg, de hoofdlijn waarop Westbahn actief is.

De nieuwe treinstellen meten 158 meter in lengte, bieden plaats aan 571 reizigers en halen een topsnelheid van 200 kilometer per uur. In totaal heeft Westbahn vier treinen bij CRRC besteld. Met de komst van het Chinese materieel zou Westbahn de eerste Europese spoorwegmaatschappij worden die moderne passagierstreinen uit China in reguliere dienst neemt.