Deutsche Bahn presenteert de ICE L die vanaf 14 december in dienst komt
Deutsche Bahn (DB) heeft vrijdag in Berlijn de nieuwe ICE L gepresenteerd, de eerste hogesnelheidstrein van Duitsland met een volledig gelijkvloerse instap. De trein, gebouwd door de Spaanse fabrikant Talgo, biedt tal van innovaties om het reizen comfortabeler te maken, en gaat van 14 december geleidelijk in het Duitse binnenland rijden, en later ook naar Nederland.
De introductie van de ICE L gebeurt stapsgewijs vanaf 14 december 2025. Op die datum starten de eerste ritten tussen Berlijn en Keulen (ICE 1548 om 7.10 uur vanaf Berlin Hbf en ICE 1055 om 15.36 uur vanaf Köln Hbf). Vanaf 1 mei 2026 rijdt de ICE L ook tussen Berlijn, Hamburg en Westerland (Sylt) — de eerste toeristische route voor dit treintype. Vanaf 11 juli 2026 volgt uitbreiding naar meer toeristische trajecten: van Frankfurt (Main) via Gießen en van Keulen via Münster naar Westerland, evenals een verbinding van Dortmund naar Oberstdorf in Oostenrijk.
Het artikel gaat verder onder de foto.

Comfort
Zo heeft de ICE L naast een gelijkvloers instap ook speciale ruiten die mobiele signalen beter doorlaten, een nieuw huiselijk interieurontwerp met warme kleuren en daglichtafhankelijke verlichting, en geheel nieuw ontwikkelde stoelen met stroomvoorziening en tablethouders. Ook zijn er bredere deuren, elektrisch verstelbare tafels bij de rolstoelplaatsen, en de grootste familieruimte in de gehele ICE-vloot, met in totaal 46 familieplaatsen en 9 zitplaatsen in het kindercompartiment waar de kleinsten tijdens de lange reis zich ook kunnen vermaken met spelletjes.
Toelating
Hoewel de toelating in Duitsland rond is, zal de toelating van de trein in Nederland nog even op zich wachten. DB heeft bevestigd dat de toelatingsprocedure vertraging heeft opgelopen en dat een exacte datum voor inzet richting Amsterdam nog niet bekend is. Tot dat moment blijft de huidige ICE 3neo de verbinding tussen Nederland en Duitsland verzorgen. Zodra de goedkeuring rond is, zal de ICE L ook op internationale routes richting Amsterdam, Kopenhagen en Wenen gaan rijden.
Voorlopig zal de trein worden aangedreven door een Siemens Vectron locomotief, maar het is de bedoeling dat er uiteindelijk een bijpassende locomotief (BR105) van Talgo zal worden gebruikt. Deze wordt momenteel in Duitsland uitgebreid getest en toegelaten.
FlixTrain en DSB
Niet alleen Deutsche Bahn zal de ICE L gebruiken — ook FlixTrain heeft deze nieuwe Talgo-treinen besteld. De particuliere vervoerder heeft eveneens plannen voor internationale verbindingen, waaronder mogelijk een route naar Nederland. Hierdoor bestaat de kans dat in de toekomst ook de groene ICE L-treinen op het Nederlandse spoor te zien zullen zijn. Daarnaast heeft de Deense vervoerder DSB ook een bestelling bij Talgo gedaan voor dit type trein wat in 2026 of 2027 moet gaan rijden tussen Kopenhagen, Aarhus en Hamburg.







