Een ritje met 'De Karel'

Op zondag 24 november reed het nostalgische Mat'64 treinstel 466, ook beter bekend als De Karel, een rondrit door Nederland. Bij deze rit waren wij samen met tientallen andere genodigden aanwezig.

De rit door het land was een onderdeel van een proefrit, zodat de De Karel Foundation onder haar aanwezige publiek kon ervaren wat zij van de rit vinden. De trein van het type Materieel '64 die de stichting van de NS heeft overgenomen heeft een aantal jaren niet meer gereden en was dringend toe aan onderhoud en een controlebeurt. Enkele maanden geleden maakte de trein weer opnieuw entree op een stuk spoor bij de loods van Blerick waar de trein zijn standplaats heeft. Daarna kreeg de trein een controlebeurt bij Strukton in Zutphen. Tijdens dit moment is het belangrijke ATB-beveiligingssysteem ook opnieuw gecontroleerd waarna de trein definitief inzetbaar was.

Te huur

De stichting zet zich in voor behoud van industrieel erfgoed, en dus voor het behoud van deze nostalgische trein. De trein is vanaf 2020 voor groepsritten te huur, en de opbrengstenvan de stichting worden gebruikt voor liefdadigheid, en in dit geval komt deze ten goede aan de KWF stichting. Doordat de Karel Foundation aangesloten is is bij de ANBI heeft iedere donatie tevens een fiscaal voordeel.

De ritten zijn geschikt voor 120 personen en kunnen op alle geëlektrificeerde spoorlijnen in Nederland rijden, behalve de HSL en de Betuweroute. Wel zou De Karel net als het andere NS-materieel naar de Duitse grensplaats Bad Bentheim kunnen rijden, gezien er tot aan dit station gewoon op Nederlandse  spanning van 1800V gereden wordt.

De stichting heeft het doel om de trein een uniek uiterlijk te geven. In de dichtbije toekomst moet het stel helemaal rood worden. Momenteel heeft deze nog de bekende typische NS-huisstijl, maar de trein is op dit moment al wel voorzien van bestickering die aangeeft waar De Karel voor rijdt.

De geschiedenis

De 466 is vroeger vanwege een productieprobleem bij Talbot de werkplaats uit gegaan met het tweede klas Bk-rijtuig 466 en het ABk rijtuig van de 467 welke gemengd eerste- en tweede klas aan boord heeft. Het stel is in 1970 met een stoomlocomotief overgebracht  vanuit de fabriek van Talbot in Duitsland naar Nederland. Lezers die het boek 'Treinstellen Plan V en T' van Harry Peters in bezit hebben kunnen op pagina 50 een mooie foto zien van het transport.

Na twee los van elkaar staande schadegevallen is in december 2005 het Bk-rijtuig van de 466 verloren gegaan waarna het Bk-rijtuig 468 als vervanging diende. Het stel bleef bekend onder het nummer 466. Uiteindelijk bleek dat na de overdracht van de NS aan de Karel Foundation dat deze trein nog officieel in het voertuigenregister stond aangemeld als gesloopt. Uiteindelijk is er toen voor gekozen om de trein administratief te nummeren in 486. Het registratienummer welke op de trein te vinden is is: NL-KAREL 94 84 4352 486-3.

Het daarin terugkomende nummer 486 is slechts administratief bekend, en in de trein kom je op enkele plekken nog het nummer 466 tegen, waar op diverse andere plekken het nummer inmiddels verwijderd is.

De treinrit

De treinrit had was grotendeels toegankelijk voor genodigden die zich via Facebook konden opgeven, en voor een deel besloten. De rit voor de gasten begon in Utrecht en ging via 's-Hertogenbosch naar Roosendaal, door Rotterdam heen en vervolgens via Breukelen naar Amsterdam toe waar gekeerd werd om weer via Utrecht naar 's-Hertogenbosch terug te gaan.

In korte lijnen was dit de dienstregeling van de rit

09:32 Olst (stop op spoor 3)
10:00 Zwolle
10:40 Almere Centrum
10:58 Bussum zuid
11:03 Hilversum (stop op spoor 1)
11:31 Het begin van de daadwerkelijke rondrit op Utrecht (spoor 9), hier stappen een aantal gasten in)
12:16 ‘s-Hertogenbosch (stop op spoor 7B, hier stappen de overige gasten in)
12:34 Tilburg
12:48 Breda
13:08 Roosendaal (stop op spoor 4B)
13:59 Doorkomst op Rotterdam centraal
14:26 Gouda
15:18 Amsterdam centraal (stop op spoor 7a), hier keert de trein weer.
15:48 Breukelen
15:55 Utrecht (stop op spoor 15, hier stappen gasten uit)
16:46 ’s-Hertogenbosch (stop op spoor 7B)

De treinrit was tot in de puntjes geregeld, en De Karel Foundation had voor alle reizigers een speciale tas vol met heerlijke lunchgerechten meegenomen waaronder een lekker broodje, pasta en een flesje water. Voor mensen met een aangepast voedingspatroon was ook gedacht, zij kregen op verzoek een lunch die vooraf naar hun behoeften was samengesteld.

De trein was gezellig druk en vol met diverse liefebbers in de leeftijden van jong tot oud. Geregeld kwam er een medewerker langs voor de catering die allemaal lekkere versnaperingen en drankjes aanbood. Op de stations van Roosendaal en Amsterdam Centraal en Utrecht maakte de trein een tussenstop. Tijdens deze momenten konden liefhebbers even de trein uitstappen om een mooie foto te maken, eventueel konden ze ook in de cabine kijken, iets wat tijdens de ritten verboden is.

Tijdens de rit trad ook de band Betty and the Boyz op welke heerlijke muziek ten gehore bracht in de treincoupés. Ook tijdens een stilstand op Amsterdam Centraal schroomde de band niet om ook op het perron een uitvoering te houden. Op Utrecht en 's Hertogenbosch was de rit voorbij enmoesten de gasten weer uitstappen, waarna ze konden nagenieten van een zeer gezellige dag.

Ook wij spreken van een zeer goede en een geslaagde dag, en we zien De Karel de komende jaren nog vele ritten over het spoor maken.

Uiteraard hebben wij tijdens de rit een mooie fotoreportage gemaakt die we graag aan de lezers willen delen:
Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb

Aar