Siemens Vectron nu ook goedgekeurd voor Scandinavische route

De Siemens Vectron is toegelaten in alle aaneengesloten Scandinavische landen. (Foto: Siemens)
De Siemens Vectron is toegelaten in alle aaneengesloten Scandinavische landen. (Foto: Siemens)

De Siemens Vectron locomotief heeft in april officiële goedkeuring gekregen voor inzet in alle aaneengesloten Scandinavische landen. Hierdoor kunnen transporten met deze locomotief nu zonder locomotiefwissel vanuit Oostenrijk naar Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen doorrijden.

De Zweedse spoorwegmaatschappij Snälltåget is de eerste die gebruik zal maken van de route vanuit Oostenrijk, en heeft drie Vectron-locomotieven gehuurd van European Locomotive Leasing (ELL) voor grenspasserende passagiersdiensten in Zweden, Denemarken, Duitsland en Oostenrijk. De locomotief mag nu ook over het 16 kilometer lange Öresund-verbinding (brug en tunnel) tussen Zweden en Denemarken rijden. De locomotief maakt gebruik van een ETCS-signaleringssysteem die door Siemens in-house is ontwikkeld.

"Onze zeer flexibele Vectron-locomotieven maken duurzaam grensoverschrijdend spoorvervoer mogelijk, waardoor een open Europa op het spoor werkelijkheid wordt", zegt Albrecht Neumann, CEO Rolling Stock bij Siemens Mobility. "We zijn vooral verheugd dat de Vectron-locomotief voor het eerst de Scandinavian Corridor heeft geopend."

De Vectron is in heel Europa populair. Siemens Mobility meer dan 1.700 locomotieven van dit type verkocht aan 63 klanten in 16 landen, waarbij de locomotief momenteel toegelaten is in 20 landen. Ook de NS heeft momenteel vijf Vectron-locomotieven in dienst die geleased zijn bij ELL. Deze worden voornamelijk ingezet voor de Nightjet, maar incidenteel ook voor de IC Berlijn. Later dit jaar volgen er nog tien stuks als vervanging voor de huidige locomotieven uit de 1700-serie.