SNCF bestelt 60 extra RER-NG treinen bij Alstom

Een RER-NG trein die bij de SNCF in de omgeving rond Parijs rijdt. (Foto: Florian Pépellin )
Een RER-NG trein die bij de SNCF in de omgeving rond Parijs rijdt. (Foto: Florian Pépellin )

De Franse vervoerder SNCF heeft 60 extra RER-treinen besteld bij treinbouwer Alstom. Ze zullen worden ingezet op de de lijnen RER-D en RER-E van het netwerk van Île-de-France, voor een totaalbedrag van bijna 1 miljard euro.

Deze bestelling, voor 100% gefinancierd door Île-de-France Mobilités, vertegenwoordigt de eerste optie onder het raamcontract dat in 2017 werd ondertekend met de treinfabrikant. Het contract bevat de levering van maximaal 255 treinstellen waarvan de basis-levering 71 treinstellen bevat. De afroep van de eerste optie telt 60 treinstellen, waarmee de vloot straks uit 131 treinstellen van het type RER-NG zal bestaan. De RER NG is speciaal ontworpen voor de dichtbevolkte stedelijke gebieden die kenmerkend zijn voor het verkeer in de regio Île-de-France.

Passagierscapaciteit

Deze trein is ontworpen om de capaciteit en de passagiersstroom te optimaliseren. Dankzij de vele open ruimte en brede deuren zorgt deze trein ervoor dat passagiers snel kunnen in- en uitstappen. De onderste verdieping is vooral ingericht voor de reiziger die korte afstanden reist met staanplaatsen, en eenvoudige zitplaatsen. De bovenste verdieping is speciaal bedoeld voor de reiziger die langer in de trein zit en comfort wilt. Omdat de trein laagvloers is kunnen passagiers met rolstoelen, kinderwagens of scootmobielen makkelijk toegang tot de trein krijgen.

Voor de rest bevat de trein airconditioning, LED-verlichting die zich aan de omgeving aanpast, USB-aansluitingen en reisinformatieschermen.