Drielandentrein officieel van start vanaf 10 december

Een Drielandentrein FLIRT van Arriva op station Heerlen (Foto: Treinenweb)
Een Drielandentrein FLIRT van Arriva op station Heerlen (Foto: Treinenweb)

Vanaf eind dit jaar kan de Drielandentrein tussen Luik, Maastricht en Aken eindelijk van start gaan. Om dit officieel te maken is er door de betrokken partijen een intentieovereenkomst getekend.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat, de Belgische minister van Mobiliteit Georges Gilkinet en de Limburgse gedeputeerde Maarten van Gaans- Gijbels van Mobiliteit en Infrastructuur hebben gezamelijk een intentieovereenkomst voor de Drielandentrein getekend.

Al eerder reed de trein al naar Aken door, maar nu is er na jarenlang eindelijk ook een directe verbinding naar België. Vorig jaar werd de verbinding al aangekondigd, maar nu is het officieel vastgelegd.

Uniek project

Nu de betrokken vervoerders (NMBS, NS, Arriva) aangeven dat het mogelijk is om de trein te laten rijden op zowel financieel als technisch vlak, en voor wat betreft de capaciteit, geven de ministers via de intentieverklaring nu ook formeel de opdracht om de dienst op te starten.

De Drielandentrein rijdt elk uur tussen België, Nederland en Duitsland. De treinverbinding verbindt de drie grensregio’s zonder overstap met elkaar, waardoor het voor de inwoners gemakkelijker wordt om voor werk, school, familiebezoek of recreatie de trein te pakken. De verbinding naar België zou aanvankelijk al vanaf de start in 2019 van start moeten gaan, maar de treinen voldeden niet op technisch gebied om in België ingezet te mogen worden. Nu ze voorzien zijn van het ETCS treinbeveiligingssysteem, en daar testritten gereden hebben, staan de seinen op groen voor inzet in december.

Tweelandentrein naar Drielandentrein

Momenteel rijdt er vanuit België tussen Luik en Maastricht eens per uur een trein. Vanuit Nederland rijdt er tussen Maastricht en Duitsland vanaf dit jaar tweemaal per uur een trein: één naar Aken en één naar Herzogenrath. De Drielandentrein koppelt beide verbindingen aan elkaar zodat een overstap op Maastricht niet meer nodig is als je tussen de steden van deze drie landen wil reizen.

De nieuwe verbinding zorgt ervoor dat er nieuwe directe verbindingen bijkomen. Zo zal Luik bijvoorbeeld via de Drielandentrein verbonden worden met Maastricht Randwyck (Maastricht UMC+ en MECC) en Heerlen (Hogeschool Zuyd, Brightland Campus). Dankzij de Drielandentrein kunnen reizigers vanuit Nederland zonder overstap naar Luik en Aken, die ook knooppuntstations zijn voor internationale (hogesnelheids) treinen.

Samenwerking

In de aanloop om de Drielandentrein in december te laten rijden, werd er veel werk verzet. Zo zijn de treinen omgebouwd zodat ze ook toegelaten zijn op het Belgische spoor, en zijn er afspraken gemaakt over de inzet van zowel Nederlands als NMBS-personeel op het traject. Er blijven nog een aantal praktische punten aan te pakken, onder andere hoe de kaartverkoop en tarieven er precies uit gaan zien.

De treinliefhebbers zullen wel afscheid moeten nemen van de Belgische Break-treinstellen die momenteel nog de grensoverschrijdende verbinding bedienen. Vanaf 10 december zullen de Flirt-3C's van Arriva hun dienst overnemen.