Arriva rijdt in noorden van het land volledig op biodiesel

Een GTW-trein van Arriva die tegenwoordig op de duurzamere HVO brandstof rijdt. (Foto: Klaas Halbersma)
Een GTW-trein van Arriva die tegenwoordig op de duurzamere HVO brandstof rijdt. (Foto: Klaas Halbersma)

Alle treinen van Arriva op de Noordelijke lijnen rijden vanaf nu aanzienlijk duurzamer. In plaats van dat er op diesel wordt gereden, wordt er nu gereden op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Dat zorgt voor een uitstootvermindering van 90 procent.

In totaal rijden alle 68 treinen op de plantaardige brandstof die ook wel biodiesel genoemd wordt. De olie is een restproduct, bijvoorbeeld gemaakt uit frituurvet. "Volledig plantaardig, dus niet afkomstig van dieren", benadrukt een woordvoerster van Arriva.

Proef

De afgelopen twee jaar heeft Arriva de brandstof eerst op twee treinen uitgeprobeerd. "Uit die test kwam naar voren dat alles met HVO op dezelfde manier werkt als met diesel", aldus de woordvoerster. Nu de proef geslaagd is worden alle GTW-treinen voorzien van de nieuwe brandstof. Al eerder reden de nieuwere WINK-treinen al op HVO.

Naast dat er nu op deze niet-elektrische spoorlijnen wordt gereden met de duurzamere HVO, wordt er ook georiënteerd op andere vormen van duurzaam rijden, zoals batterijen en waterstof. De afgelopen paar jaar hebben hier al proeven mee plaatsgevonden. Dit heeft inmiddels er toe tot geleid dat de Provincie Groningen de knoop heeft doorgehakt voor de aanschaf van vier nieuwe waterstoftreinen. In de loop van dit jaar wordt hier meer over bekend gemaakt.