Fusie Thalys en Eurostar maakt volgende stap met nieuw logo
De fusie tussen de internationale vervoerders Thalys en Eurostar heeft een nieuwe stap gemaakt. Vandaag is het het nieuwe logo voor de internationale treindienst gepresenteerd, waarbij beide partijen samengaan onder de naam Eurostar. Met de fusie verwacht Eurostar tegen het jaar 2030 30 miljoen reizigers te vervoeren, dubbel zo veel als nu.
De komende maanden zullen alle 51 treinen van de Eurostar en Thalys voorzien worden van het nieuwe logo. Vooralsnog blijft het uiterlijk van de Thalys wel hetzelfde. Wel zal de dienstverlening in beide treinen op elkaar worden afgestemd. De inzet van de treinen zal weinig veranderen. Wel is het mogelijk dat de blauw/grijze moderne E320-treinen van de Eurostar straks ook ingezet worden van Amsterdam naar Parijs in plaats van de rode treinstellen van het type PB(K)A. Of er plannen zijn voor de aanschaf van nieuwe treinen is niet bekend gemaakt. Wel zullen op termijn beide (boekings)websites worden samengevoegd, en zal er één nieuwe app gelanceerd worden.
We zijn trots dat we vandaag ons nieuwe merk kunnen onthullen, dat onze zichtbaarheid zal vergroten, ons zal helpen om de hoeksteen van de hogesnelheidstrein in Europa te worden en ons zal ondersteunen bij onze ambitie om het aantal passagiers in de komende tien jaar te verdubbelen. Onze klanten zullen dezelfde kwaliteit van dienstverlening kunnen verwachten die ze van ons verenigd netwerk gewend zijn en waar ze van houden.
Logo
Het nieuwe bedrijf heeft een iconische ster gekozen als symbool en een nieuw logo. Het is geïnspireerd op de North Star, de oorspronkelijke treindienst die Parijs, Brussel en Amsterdam met elkaar verbond en het is een eerbetoon aan het eerste Eurostar-logo. Een afbeelding van een fonk fungeert als een kompas en symboliseert het doel van het merk "om nieuwe kansen te creëren door mensen, plaatsen, bedrijven en culturen over de grenzen heen met elkaar te verbinden".
Eurostar-terminals te klein
De vervoer heeft de ambitie om in 2030 het reizigersaantal te verdubbelen. Om dit voor elkaar te krijgen zijn er nog een aantal obstakels die overwonnen moeten worden. Als eerste vormde de Brexit en de coronacrisis al een uitdaging. maar volgens Eurostar CEO Cazenave vormt de speciale reizigersterminal in Rotterdam en Amsterdam een flessenhals: “We zijn nog niet waar we moeten zijn door de capaciteitsproblemen in de terminals.” Momenteel biedt de Amsterdamse terminal plaats voor 250 reizigers terwijl er ongeveer 450 reizigers per trein naar het Verenigd Koninkrijk kunnen reizen. In Rotterdam is er plaats voor 175 reizigers.
Om de bottleneck in Amsterdam op te vangen is de Eurostar in gesprek met de NS, ProRail en de overheid om tot een oplossing te komen. Zo zou de Amstelpassage, een van de minst gebruikte reizigerstunnels op Amsterdam Centraal, worden omgebouwd tot een reizigersterminal die plaats biedt aan 600 personen. Echter zal deze locatie maar tijdelijk zijn. In de toekomst is het de bedoeling dat de Eurostar zal vertrekken vanaf station Amsterdam Zuid.
Fusie
De fusie werd al in 2019 aangekondigd onder naam 'Green Speed' wat uiteindelijk in 2020 werd bevestigd. Vanwege de coronapandemie werd de fusie uitgesteld, maar uiteindelijk werd in najaar van 2021 bekend gemaakt dat de fusie in 2024 een feit zal zijn, waarbij Eurostar de definitieve naam zou worden. De Europse Unie gaf in het voorjaar van 2022 toestemming voor de fusie..
De Belgische spoorvervoerder NMBS heeft door de fusie een minderheidsbelang van 18,5 procent, waarbij de Franse SNCF een meerderheidsbelang heeft van 55,75 procent. Thalys en Eurostar tellen nu samen ongeveer 2.300 werknemers. In totaal waren beide vervoerders goed in 2021 goed voor een jaaromzet van 1,5 miljard euro.