Thalys lijdt verlies en stelt fusie met Eurostar uit

 (Foto: Ad Boer)
(Foto: Ad Boer)

De gevolgen van de coronacrisis hakt er flink in bij Thalys. De internationale vervoerder zag zowel het aantal reizigers als de omzet in 2020 met 70 procent dalen, waarmee ze een nettoverlies van 138 miljoen euro konden schrijven. Ook de fusie met de Eurostar is vanwege de slechte financiële situatie uitgesteld.

Alhoewel Thalys een historisch groot verlies moest boeken, hadden de cijfers nog slechter kunnen uitvallen. Er is zeer fors in de dienstregeling gesneden, tijdens de eerste golf reed er zelfs geen directe trein tussen Amsterdam en Parijs. Door de uitgedunde dienstregeling wist Thalys naar eigen zeggen 106 miljoen euro te besparen. Ook zegt het bedrijf door een bezuinigingsplan een kostenreductie van 42 miljoen te hebben bereikt. Ondanks de slechte situatie zegt het bedrijf vol vertrouwen vooruit te kijken naar de toekomst.

Banklening

Ondanks het verlies van 138 miljoen euro behield het bedrijf wel een positieve cashflow op 31 december 2020. Maar de vlag hangt er inmiddels anders voor: komende maand zal Thalys in de rode cijfers terechtkomen. Daarom zal Thalys voor het eerst in zijn geschiedenis een beroep moeten doen op externe financiering.

Een woordvoerder van Thalys vertelt dat het bedrijf niet zal aankloppen bij de overheid, maar op zoek gaat naar een banklening. Er zijn in diverse landen gesprekken met banken, het bedrijf hoopt circa 100 miljoen te kunnen lenen. Dat zal voor de komende periode genoeg moeten zijn.

Fusie met Eurostar uitgesteld

Thalys is voor 70% in handen van de Franse Spoorwegen SNCF. Ook in Eurostar is de SNCF grootaandeelhouder (55%). De Franse spoorwegen kondigden in 2019 een fusie aan tussen Thalys en Eurostar, project Greenspeed. Dat project had dit jaar afgerond moeten worden maar door de geldproblemen bij zowel Thalys en Eurostar is de fusie uitgesteld.

De fusiegesprekken zijn door de coronacrisis vorig jaar een half jaar stil komen te liggen. In de herfst zijn de gesprekken hierover vervolgens weer opgestart. Nu focussen beide bedrijven zich om hun eigen financiering weer op orde te krijgen. Wanneer de samensmelting van Thalys en Eurostar nu precies zal plaatsvinden, is nog onduidelijk.

30 miljoen reizigers

De ambitie die SNCF in 2019 verwoordde, was een groei van 18,5 miljoen reizigers naar 30 miljoen tegen 2030. In hoeverre die ambitie nu nog reëeel is, valt te betwijfelen. De bedoeling is dat het bedrijf door de fusie efficiënter wordt.

Het is niet voor het eerst dat de fusie vertraging oploopt. De afgelopen jaren waren er al eens eerder plannen om de twee bedrijven samen te voegen, maar die werden toen opgeschort omdat het aantal passagiers vanwege de aanslagen in Frankrijk in 2015 en 2016 daalde.

Bron: Treinreiziger