Nieuwe ICE zal vanaf 2024 ook rijden naar België

De ICE-3 neo die vanaf 2024 ook ingezet zal worden naar BelgiŽ. (Foto: Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben)
De ICE-3 neo die vanaf 2024 ook ingezet zal worden naar BelgiŽ. (Foto: Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben)

De Deutsche Bahn (DB) viert dit 20 jaar ICE Brussel. En steeds meer passagiers maken gebruik van het grensoverschrijdende hogesnelheidsverkeer tussen Duitsland en België. Voor het eerst in 2022 verwacht DB dat meer dan een miljoen passagiers de ICE Brussels zullen gebruiken om naar België of Duitsland te reizen.

DB en NMBS verlengen hun succesvolle samenwerking op de ICE Brussels met nog eens vijf jaar. De NMBS staat in voor de exploitatie van de ICE Brussels op het Belgische baanvak en biedt ook doorreismogelijkheden in eigen land aan. Het is ook een partner voor kaartverkoop en klantenservice.

Vanaf 2024 zal de Deutsche Bahn de ICE 3neo inzetten tussen Duitsland en België. De nieuwe ICE die aan het begin van dit jaar gepresenteerd werd, heeft 439 zitplaatsen en biedt de passagiers nog meer ruimte en comfort. Ook is deze voorzien van stralingsdoorlatende ruiten voor beter mobiele telefoonontvangst, acht plekken voor fietsen in elke trein, nieuw ontworpen bagagerekken, slimme verlichting die zich aanpast op de momenten van de dag, tablethouders op de stoelen en stopcontacten bij alle stoelen, inclusief in de 2e klas. Extra deuren versnellen het in- en uitstappen op de stations. Een nieuwe lift maakt de toegang voor rolstoelgebruikers gemakkelijker.

Nooit eerder kozen tussen Duitsland en België zoveel mensen voor het klimaatvriendelijke spoor als dit jaar. Met een miljoen reizigers van en naar Brussel gaan we voor een record. Twintig jaar geleden de juiste koers uitstippelen, werpt vandaag zijn vruchten af. En vanaf 2024 maken we treinreizen naar Brussel nog aantrekkelijker met nieuwe treinen en meer comfort.

Inzet in Nederland

In totaal biedt DB momenteel zeven directe verbindingen in elke richting tussen Frankfurt/Main en Brussel. Met ongeveer drie uur is de reistijd ongeëvenaard. Daarnaast rijden er op zondagavond ook nog een paar treinen die Brussel en Keulen na 20.00 uur nog met elkaar verbinden.

Op een later moment zal de ICE 3 neo ook als vervanger gaan rijden voor de huidige ICE3 tussen Amsterdam - Frankfurt / Basel. Het is nog niet precies bekend waneer dit zal zijn, maar de verwachting is dat deze trein hier aan het eind van 2024 wordt ingezet. Voordat dit gaat gebeuren zal de trein eerst een reeks testen en toelatingsprocedures moeten volgen.