Rover: "NS moet prijzen bevriezen ipv fors verhogen"

Rover stelt dat de aangekondige prijsverhoging bij NS in 2023 niet moet doorgaan. (Foto: Pixabay)
Rover stelt dat de aangekondige prijsverhoging bij NS in 2023 niet moet doorgaan. (Foto: Pixabay)

Reizigersvereniging Rover vindt dat de NS de aangekondigde tariefverhoging niet moet laten doorgaan. Dat schrijft de vereniging samen met de consumentenorganisaties in het Locov aan NS.

NS heeft het voornemen om vanaf 1 januari 2023 de treinkaartjes voor de 2e klas 5,51% duurder maken. Om hiermee niet de afspraken met het Rijk te overtreden, verlaagt NS de abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij iets in prijs om het gemiddelde te drukken. Ook andere abonnementen zoals Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Dal Vrij worden maar liefst 9 tot 11% duurder.

De organisaties stellen dat het mindere treinaanbod, waarbij er vanwege personeelsgebrek kortere treinen rijden, niet gelijk ligt met een tariefsverhoging.  "Met minder treinen, langere reistijd, vollere treinen en extra overstappen is de forse prijsverhoging op geen enkele manier gerechtvaardigd." heeft Rover laten weten.

'Afzien van prijsverhoging'

De consumentenorganisaties pleiten daarom voor het helemaal afzien van prijsverhogingen. Het is voor het laatst in 2002 voorgekomen dat NS de tarieven niet verhoogde vanwege slechte prestaties. "U kunt moeilijk volhouden dat u in 2023, met minimaal een structurele uitval via afschaling van 13 procent van de treinen, goede prestaties levert” beargumenteren de consumentenorganisaties in een brief aan NS.

"NS vraagt nu echt te veel van de reiziger", stelt Rover-directeur Freek Bos. "Het zou het bedrijf sieren de problemen van de treinreiziger serieus te nemen en gezien de slechte kwaliteit van dienstverlening af te zien van iedere prijsverhoging. Wij zien het als maatschappelijke plicht van NS om reizigers niet de trein uit te jagen. Ook zonder exorbitante prijsverhoging zal NS hiervoor in 2023 alle zeilen moeten bijzetten."

De NS heeft laten weten dat ze bij de overheid erop aandringen om de btw op treinkaartjes en reisproducten terug te brengen tot 0 procent. Dit is mogelijk door een wijziging in de Europese wetgeving.

Bron: Rover