Finse FenniaRail bestelt breedspoor-variant Siemens Vectron

De veelverkochte Siemens Vectron die in bijna heel Europa rondrijdt. (Foto: Siemens Mobility)
De veelverkochte Siemens Vectron die in bijna heel Europa rondrijdt. (Foto: Siemens Mobility)

De populaire Siemens Vectron locomotief zal vanaf volgend jaar ook als breedspoor-variant te vinden zijn in Finland bij FenniaRail. De Finse goederenvoerder heeft recentelijk aangekondigd de locomotief te bestellen zodat deze al in 2023 geleverd kan worden.

Het is de eerste keer dat een particuliere exploitant elektrische locomotieven aanschaft in Finland. Het contract biedt ook ruimte voor en extra bestelling tot vier extra locomotieven en onderhoudsdiensten van Siemens Mobility.

"Met deze investering verzekeren we ook onze toekomstige groei en investeringen in nieuwe locomotieven zullen in de toekomst voornamelijk elektrische locomotieven zijn. Het onderhoud voor locomotieven wordt verzorgd door Siemens en Fenniarail zal ook investeren in een onderhoudsdepot in de regio Kouvola", zegt Petri Lempiäinen, voorzitter van de raad van bestuur van Fenniarail.

Siemens Vectron

De locomotief zal technisch vrijwel hetzelfde zijn als de locomotieven van de Finse VR Group die ook op het breedspoor rijden. Ook krijgt de locomotief functies zoals op afstand bestuurd rangeren op niet-geëlektrificeerde emplacementen dankzij twee dieselmotoren.

De specificaties zijn als volgt:

  • Topsnelheid: 200 km/u
  • Uitgangsvermogen: 6400 kW
  • Vermogen dieselmodule: 2 x 180 kW
  • Spoorbreedte: 1.524 mm (breedspoor)
  • Gewicht: 89,7 ton
  • Lengte: 19 meter
  • Overige uitrusting: ETCS, radiografische afstandsbediening.