Startschot gegeven voor vernieuwing van sporengebied Amsterdam Centraal

Een concept-art van de nieuwe situatie op de Dijksgracht in de toekomst. (Foto: ProRail)
Een concept-art van de nieuwe situatie op de Dijksgracht in de toekomst. (Foto: ProRail)

Afgelopen maandag is het startschot gegeven voor de vernieuwing van het sporencomplex op en rond Amsterdam Centraal. Staatssecretaris Vivianne Heijnen heeft met een graafmachine een symbolische handeling uitgevoerd door op het voormalige opstelterrein op de Dijksgracht grond weg te schuiven, wat plaats moet maken voor nieuwe sporen en treinen.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): "We hebben een van de meest intensief gebruikte en complexe spoornetwerken in de wereld. In Amsterdam kun je die complexiteit goed zien. Het is letterlijk passen en meten om onze ambities rondom het Centraal station waar te maken. Meer reizigers en treinen kunnen als alles klaar is, gebruik maken van Amsterdam Centraal.

De aanloop naar de bouw heeft tien jaar geduurd. Jaren waarin is onderzocht, bestudeerd, ontworpen en voorbereid. Zo moet de nieuwe ligging van sporen straks zorgen voor 30 procent meer reizigers en 50 procent meer goederenvervoer. Ook is het van belang hoe er gekeken wordt naar het gebruik binnen de beschikbare ruimte en hoe reizigers zo min mogelijk overlast zullen ervaren.

Mirjam van Velthuizen, CFO van ProRail: "Het is een complexe puzzel. Er is weinig ruimte om te bouwen, dus moeten we heel slim en innovatief zijn. Het is zo mooi om te zien hoeveel partijen zich hiervoor inzetten. We gaan er dan ook gezamenlijk vanuit dat de realisatie van dit project heel veel gaat betekenen voor het spoor van morgen."

Vernieuwing Amsterdam Centraal

De bouw van de vrije kruising op het oude opstelterrein bij de Dijksgracht is het eerste bouwproject voor de aanstaande vernieuwing van de sporen in de hoofdstad. Het terrein is al volledig vrij gemaakt van sporen, wissels, seinen, bovenleiding, en een nieuwe groene omgeving. Met de dive-under hoeven treinen straks niet meer op elkaar te wachten.

Ook zal vanaf eind 2023 het station van Amsterdam weer opnieuw op de schop gaan. Zo komt er een fietsenstalling voor bijna 9.000 fietsen, een nieuwe Oosttunnel met winkels, worden de perrons verbreed en verlengd, en de sporen vernieuwd. De vijf spoorbruggen ten oosten van Amsterdam Centraal Station worden vervangen. De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang.

Bron: ProRail