Duitse vervoerder Start begint in 2026 met internationale verbinding Hamm - Eindhoven

De nieuw te leveren treinen voor Start. (Foto: Start / Stadler)
De nieuw te leveren treinen voor Start. (Foto: Start / Stadler)

In 2026 zal de Duitse vervoerder Start de treindienst exploiteren tussen Hamm en Eindhoven. Momenteel rijdt de EuroBahn nog de treinritten tot aan Venlo.

De MaasWupper-Express (RE13) zal dan doorrijden naar Eindhoven met een tussenstop na Hamm in Hagen, Wuppertal, Düsseldorf, Neuss en Mönchengladbach en Venlo. De treindienst binnen Nederland zal door Arriva personeel worden gereden en in DUitsland zal dit gebeuren met personeel van Start.

Om grensoverschrijdend vervoer te vergemakkelijken is er nu voor gekozen om de treinlijn vanaf 2026 door te trekken naar Eindhoven. Arriva is daarbij verantwoordelijk voor de route in Nederland. De aanbesteding en de Duitse exploitatie wordt uitgevoerd door de vervoersregio's Verkehrsbund Rhein Ruhr (VRR) en Nahverkehrssystem Westfalen-Lippe (NWL) onder de vervoersnaam Start.

Het Duitse spoorbedrijf Start heeft twintig nieuwe meerspannings FLIRT-treinen besteld die op zowel in Nederland als in Duitsland kunnen rijden. De nieuwe treinen bieden plaats aan 375 passagiers en heeft 235 stoelen. De treinstellen zullen volgens de huidige verwachtingen wit en groen zijn. Verder worden de treinstellen voorzien van het ETCS signaleringssysteem, het Duitse systeem PZB en de Nederlandse ATB.

Aanvankelijk zou de nieuwe treinverbinding al in 2025 van start moeten gaan, maar de VRR heeft de aanbesteding met een jaar uitgesteld vanwege de coronacrisis. Met het uitstel kon de VRR meer zekerheid verwachten in de matereelleveringen die binnen het budget passen.