Strukton wil voor eind dit jaar eerste hybride locomotief inzetten

De door Strukton gepresenteerde locomotief die later dit jaar hybride zal worden. (Foto: Treinenweb)
De door Strukton gepresenteerde locomotief die later dit jaar hybride zal worden. (Foto: Treinenweb)

Spooronderhoudsbedrijf Strukton is van start gegaan met de realisatie van de eerste hybride locomotief voor spoorwegonderhoud. De locomotief, die dit jaar haar eerste proefrit moet rijden, gebruikt elektriciteit van zowel de bovenleiding als batterijen, waardoor deze emissievrij kan rijden.

Binnenkort zal tijdens het Power Electronics & Energy Storage evenement, georganiseerd door de Federatie van Technologiebranches (FHI) de techniek van de locomotief worden gepresenteerd.

Design engineer Nico Baars verwacht dat de eerste hybride locomotief eind dit jaar over de Nederlandse sporen rijdt. Ook verwacht hij belangstelling vanuit het buitenland. "We werken wereldwijd samen om het spooronderhoud te verduurzamen. De railwereld is echt een internationale wereld waarbij we gebruik maken van elkaars expertise en ervaringen. We dromen samen van een emissievrije toekomst van spoorwegonderhoud."

Emissievrij rijden

De eerste locomotief die bij Strukton straks emissievrij moet rijden is van NS overgenomen, en werd zelf al enkele jaren geleden gepresenteerd. Toen was er enkel nog sprake van een onderhoudsbeurt en een nieuw jasje waarbij de locomotief de naam 'Nicole' kreeg. Later maakte het spoorbedrijf bekend dat ze nog eens drie locomotieven overnam, samen met een twee dubbeldeksrijtuigen.

"Batterijen in locomotieven kunnen een belangrijke innovatie als bijdrage aan de elektrificering van spooronderhoudsactiviteiten. Samen met andere partijen onderzoeken we de mogelijkheden en haalbaarheid hiervan. Uiteindelijk gaat het erom dat we als branchegenoten samen onze sector steeds duurzamer maken", legt een woordvoerder van Strukton tegenover Treinenweb uit.

Het is niet bekend waar de overgenomen dubbeldeksrijtuigen precies voor zullen dienen, maar treinkenners speculeren dat deze gebruikt kan worden voor de opslag van batterijen waarmee de locomotief zich in de nabije toekomst kan voortbewegen zonder gebruik te maken van de bovenleiding tijdens werkzaamheden. Ook werd al gehint op een mobiele werkplaats of een kantine. Momenteel staan deze rijtuigen nog onaangeroerd, en enkel voorzien van het logo van Strukton op het sporenemplacement van Amersfoort Centraal.