Strukton schaft nieuwe locomotieven aan voor verduurzaming van vloot

Strukton Rail investeert opnieuw in elektrische locomotieven om deze vervolgens te verduurzamen. Het spoorbouwbedrijf heeft van de NS drie elektrische 1700 locomotieven en twee stuurrijtuigen overgenomen. De locomotieven zullen dienst doen als trekkracht voor spoorvernieuwings- en onderhoudswerkzaamheden.

In mei vorig jaar schafte Strukton zijn eerste elektrische locomotief aan. Na een grondige revisie van de voormalige NS-1800-locomotief werd deze gedoopt met de naam Nicole. Inmiddels wordt deze locomotief veelvuldig gebruikt voor transporten van machines werkwagons aan het spoor. In de dichtbije toekomst zal het voertuig worden voorzien van een batterij zodat deze ook zonder gebruik van een bovenleiding op duurzame wijze zich kan voortbewegen.

Aanschaf

De aanleiding voor de aanschaf van de drie locomotieven uit de 1700-serie is dat er twee diesellocomotieven van Nederland ingezet gaan worden bij dochterbedrijf CFL in Italië, die ingezet zullen worden tijdens spooronderhoud. "Het past in de duurzaamheidsambities van Strukton om meer in te zetten op elektrisch vervoer. Immers, een elektrische loc is goed voor het milieu én gezonder voor de medewerkers. De stroom op de bovenleiding komt van windenergie en is daarmee 100% groen. Een elektrische loc geeft bovendien geen uitstoot van CO2 en fijnstof.", meldt Strukton.

Strukton heeft vrijdag vier locomotieven opgehaald en twee dubbeldeksstuurstandrijtuigen van een DD-AR treinstam. Drie locomotieven worden uiteindelijk net als locomotief Nicole omgebouwd tot batterijtrein, de vierde locomotief zal aan de kant blijven staan en worden gebruikt worden als onderdelenleverancier. Wat de rol zal spelen van de twee dubbeldeks-stuurstandrijtuigen die voorheen bij de NS ingezet werden in DD-AR stammen, heeft Strukton niet bekend gemaakt. Mogelijk zou het om een mobiele werkplaats, magazijn of schaftwagon gaan, hebben hobbyisten op spoorforums als mogelijkheden genoemd.

Ombouw

Voor de ombouw van een elektrische trein naar batterijtrein maakt Strukton gebruik van kennis in eigen huis. Dit zal plaatsvinden in de werkplaats van Strukton in Zutphen. Zo zullen de treinen een grote beurt krijgen, voorzien worden van nieuwe technische snufjes zoals GPS, worden ze getest, en krijgen ze een nieuw jasje. Zoals gebruikelijk zullen de aangeschafte treinen ook traditiegetrouw weer een naam krijgen. Welke namen dit worden zal pas bekend worden gemaakt zodra de treinen gedoopt worden.

Uitdaging

Het spoorbedrijf werkt samen met diverse levanciers samen aan de ontwikkeling van batterij- en waterstoftreinen. Zo bouwen ze ook de vermogenselektronica voor het Britse Vivarail, dat dieseltreinen ombouwt tot waterstof- en batterijtreinen voor de niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in Groot-Brittannië.

Strukton is de eerste spooraannemer die zijn locomotievenvloot op deze manier verduurzaamt. Een locomotief die wordt ingezet voor spooronderhoud en -vernieuwing heeft een flinke trekkracht nodig. En dat betekent nogal wat voor de benodigde tractie. Aad Onderwater, Businessmanager Logistics bij Strukton Rail Nederland: "Wij lopen met deze innovatie voorop in de sector en dat levert best wat uitdagingen op. Maar we geloven in duurzaamheid en in deze oplossing, dus wij gaan ermee door."