Let op: Mondkapjes in het OV zijn vanaf nu verplicht. Reis alleen als het echt nodig is!

Strukton Rail presenteert vernieuwde werklocomotief

Spoortechniekbedrijf Strukton Rail heeft vrijdag zijn nieuwe werklocomotief onthuld. De trein is een elektrische locomotief die vanaf het begin een lange tijd bij NS dienst heeft gedaan. In een later stadium zal deze trein een batterij aan boord krijgen voor korte ritjes waarbij een bovenleiding niet van toepassing is.

Het spoorwegbedrijf heeft de locomotief met het nummer 1824 overgenomen uit eigendom van het inmiddels failliete Locon, maar nooit ingezet werd voor hun diensten. De trein is door Strukton in samenwerking met technisch bedrijf JF Techniek weer opgelapt zodat de trein weer rijvaardig zal zijn. In een later stadium zal Strukton de trein voorzien van batterijen, waarmee dit de eerste energieneutrale locomotief uit de 1800-serie zal worden die zich op deze manier over het spoor kan voortbewegen.

Strukton Rail zal de locomotief inzetten voor transporten, waarbij er gebruik zal maken van de stroom van de bovenleiding. De bovenleidingstroom in Nederland komt van windenergie en is daarmee 100% groen. Op plekken waar dit niet mogelijk is zal uiteindelijk de trein de batterij gebruiken.

Ombouw van locomotief

De locomotief was een onderdeel van de boedel van vervoerder Locon, die sinds juli 2017 failliet is. De trein kreeg daar het nummer 9910 en droeg bij NS het nummer 1824. De locomotief werd door Locon gebruikt als onderdelenleverancier en mistte onder meer de stroomafnemers. Inmiddels is deze locomotief hersteld waarbij op vrijdag de nieuwe kleurstelling gepresenteerd werd. Bij het herstel is de trein ook weer voorzien van een set nieuwe wielen.

Om de trein op termijn ook te voorzien van batterijen werkt Strukton samen met diverse andere partijen samen aan de ontwikkeling van batterij- en waterstoftreinen. Zo ontwikkelden ze in eigen huis ook de vermogenselektronica voor het Britse Vivarail, dat dieseltreinen ombouwt tot waterstof- en batterijtreinen voor de Britse niet-geëlektrificeerde spoorlijnen.

20190913-145658
20190913-145917
20190913-145906
De presentatie van locomotief 1824 met de naam Nicole. (Foto's: Treinenweb.nl)

Archieffoto: Roel Hemkes
De ex-NS1824 die op een toekomst wacht op Amersfoort in 2016. Deze locomotief was door het inmiddels failliete Locon gebruikt als onderdelenleverancier, en heeft al die tijd terzijde gestaan.
Archieffoto: Roel Hemkes (Creative Commons; Flickr)