Kabinet trekt 105 miljoen euro uit voor spoorlijn Gent - Terneuzen

Het kabinet trekt 105 miljoen euro uit voor een goederenlijn naar Gent. (Foto: LooiNL)
Het kabinet trekt 105 miljoen euro uit voor een goederenlijn naar Gent. (Foto: LooiNL)

Het kabinet trekt maximaal 105 miljoen euro uit voor de realisatie van de spoorlijn Gent-Terneuzen. Het gaat in de eerste instantie om een goederenspoorlijn. Hiervoor zouden er drie infrastructurele ingrepen voor in het spoornetwerk van havenbedrijf North Sea Port in Zeeland nodig zijn. In een later stadium zou de toekomstige spoorlijn ook gebruikt worden voor passagiersvervoer.

De investering is afkomstig van de geldpot van Nationaal Groeifonds. Hieruit worden in totaal 28 projecten bekostigd die voor duurzame economische groei in Nederland moeten zorgen. In totaal moet  er in al deze projecten vijf miljard euro geïnvesteerd worden. Ook geldt duurzaam transport voor North Sea Port en benadrukken zij het belang van duurzaam transport in het havengebied. Met het geld dat voor het spoor Gent-Terneuzen is bedoeld worden knelpunten voor het spoorgoederenvervoer opgelost, de aansluiting op de Europese spoorgoederencorridors verbeterd en kan er meer goederenvervoer worden getransporteerd over het spoor dan over de weg.

Reizigersvervoer

Uit een eerder onderzoek van de ingenieursbureaus GoudappelCoffeng en Mint is gebleken dat de verbinding voor reizigersvervoer zeker kansrijk is. Dagelijks zouden er 2.000 à 3.000 treinreizigers gebruik gaan maken. "Zeeuws-Vlaanderen is zo goed als afgesloten van openbaar vervoer. Als werknemers en studenten met de trein tussen Terneuzen en Gent kunnen reizen, zou dat een opsteker voor de regio zijn", zei toenmalig burgemeester Lonink van Terneuzen in 2018. Destijd heeft er in 2018 een studie plaatsgevonden die dit bevestigde. Met een dergelijke spoorverbinding kan er een aanzienlijke tijdswinst behaald worden om Gent te bereiken. Momenteel moeten mensen nog omreizen via Brussel, wat vanaf Roosendaal nog ruim twee uur duurt.

Gedeputeerde Harry van der Maas heeft met blijdschap gereageerd op het nieuws. "Het verzoek is ingediend en je zit op antwoord te wachten. We hadden al signalen dat we aan de goede kant van de streep stonden. En dan komt het telefoontje met dat het erdoor is". Volgens hem zijn de kosten voldoende aangezien België de helft van de kosten, die rond de 240 miljoen euro liggen, betaalt. Volgens de gedeputeerde moet de spoorlijn tussen 2025 en 2030 gebouwd worden, "het is heel ambitieus, maar we gaan ervoor."