Station Amsterdam Lelylaan krijgt metamorfose

Station Amsterdam Lelylaan krijgt een metamorfose. Volgens de gemeente Amsterdam is dat hard nodig omdat het niet meer aan de eisen van stations voldoet. Daarnaast wordt er ook verwacht dat er de komende 10 jaar meer reizigers het station zal aandoen.

Het vernieuwde station wordt overzichtelijker, veiliger en ingericht op een groeiend aantal reizigers. Momenteel wordt het nieuwe ontwerp van het station op tafel gelegd. Gemeente Amsterdam, ProRail, NS en de Vervoerregio hebben samen de uitgangspunten van het nieuwe ontwerp opgesteld. Zodra de plannen in de loop van dit jaar worden goedgekeurd zal in 2023 de eerste schop in de grond gaan.

Vernieuwd stationsgebouw

Het stationsgebouw krijgt een volledige metamorfose. De stationshal wordt groter en krijgt een glazen gevel, die voor veel daglicht en overzicht zorgt wat bevorderend moet zijn voor de veiligheid. Aan de zuidkant van de stationshal komt een nieuwe toegang die toegang biedt tot een nieuwe overdekte en bewaakte fietsenstalling die plaats biedt aan 2.800 fietsen. Aan de noordkant verschijnt nog eens een fietsenstalling voor 1.000 tweewielers.

Betere tramverbindingen

Ook de tramhaltes onder het viaduct op de Cornelis Lelylaan gaan op de schop, en worden breder en toegankelijker. Daarnaast komt er op Station Lelylaan een zogeheten 'keerlus' voor trams uit Nieuw-West en het centrum. Dit moet zorgen voor een hogere frequentie van trams tussen het centrum en Osdorp.

Stationsomgeving

Ook wordt de P+R parkeerplaats aan de noordkant veiliger, en komt er meer ruimte voor fietsers en voetgangers en betere straatverlichting. Op het busstation komt een snellaadpunt voor bussen.