Vanaf 2026 de hele dag vier treinen per uur tussen Utrecht en Leiden

Voorheen reden er ICM intercity's op dit traject. (Foto: Treinenweb)
Voorheen reden er ICM intercity's op dit traject. (Foto: Treinenweb)

Vanaf 2026 moeten er tussen Leiden en Utrecht de hele dag vier treinen per uur rijden. Dat is het streven van NS en ProRail. Vanaf de start van de nieuwe dienstregeling afgelopen december is rijden er al vier treinen per uur op een groot gedeelte van de dag.

Om een volledige frequentie van vier treinen per uur te kunnen rijden moeten er aanpassingen worden verricht aan het traject, waaronder de bouw van het nieuwe station Hazerswoude-Rijndijk en het aanpakken van een paar ongelijkvloerse kruisingen. Inmiddels zijn er de afgelopen maanden ook een aantal Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO's) op het traject tussen Woerden en Leiden verwijderd.

Station Hazerswoude-Rijndijk

Eind 2020 ging het Rijk al akkoord met de bouw van Hazerswoude-Rijndijk. De enige voorwaarde was dat er dan vier treinen per uur zullen rijden. Nu er aan die voorwaarde voldaan is wordt er weer door ProRail, NS, de gemeente Alphen aan den Rijn en de provincie Zuid-Holland gekeken worden naar de realisatie van deze tussenstop. Beide partijen verwachten dat over twee jaar meer bekend zal zijn over de ligging van het station zodat deze in 2026 in gebruik kan worden genomen.

Het enige probleem waar ProRail nog mee kampt is de veengrond waarop het traject tussen Woerden en Leiden op gebouwd is. Omdat het te kostbaar is om de bodem te versterken stelt ProRail als voorwaarde dat er een systeem komt om de stabiliteit van de baan te monitoren. Omdat er nu meer treinen rijden op dit traject worden er nu enkel nog lichte Sprinter-treinstellen van het type SLT ingezet. Voorheen markeerden de DDZ, VIRM en ICM de treindiensten op dit traject. Het gebruik van materieel met hoge aslast, zoals de locomotieven uit de serie NS1700, zijn al vele jaren niet toegestaan op dit spoor.