WINK treinstellen mogen nu 'tegen de draad'

De WINK-treinstellen van Arriva die in Noord-Nederland te vinden zijn mogen nu ook tegen de draad. De treinstellen zijn sinds hun aflevering voorzien van een stroomafnemer waarmee de trein verbinding kan maken met de bovenleiding.

De trein die voornamelijk op bio-diesel (HVO) rijdt is ook voorzien van een stroomafnemer zodat de batterijen van de trein, die gebruikt worden bij acceleren en afremmen, kunnen worden opgeladen.

Vanaf vorige week is de WINK toegelaten om op de stations van Leeuwarden en Groningen tegen de draad te staan om de batterijen te vullen. Op deze manier kan de trein op een rangeerterrein eenvoudig verwarmd worden. Ook kan de trein volledig rijden op spanning van de bovenleiding.

Proefritten

De afgelopen periode werden er enkele proefritten gereden. Vorige week zijn er tussen Meppel en Leeuwarden al WINK-treinen gespot die volledig reden via stroom vanaf de bovenleiding, en vervolgens omschakelden diesel- of batterijaandrijving. Arriva wil een proef uit gaan voeren met een WINK-trein met batterij-aandrijving die ook geschikt is om te rijden op een niet-geëlektrificeerd baanvak. De huidige batterijen in de treinen zijn daar niet geschikt voor, maar een groter batterijpakket zal dit wel mogelijk moeten maken.