Veelvuldige treinuitval ProRail ontstaan door 'verziekte werksfeer'

De ProRail verkeersleidingspost in Utrecht (Foto: Treinenweb)
De ProRail verkeersleidingspost in Utrecht (Foto: Treinenweb)

Reizigers zullen komende maanden vaker te maken krijgen met uitvallende treinen. De problemen bij de Verkeersleiding van ProRail zijn veel groter dan tot nu toe bekend. Met name op de belangrijkste post in Utrecht is de situatie totaal verziekt, schrijft het Algemeen Dagblad.

Op deze verkeersleidingspost, waar circa honderd mensen werken, is volgens het AD de helft van het personeel momenteel niet inzetbaar door ziekte, en uit onvrede. De rest heeft ‘GP’ – geen pauze – op het rooster staan. Door de enorme uitval zijn ook de roosters de komende periode heel dun bezet. Daardoor kan één ziekmelding al snel enorme hinder veroorzaken. Bij de verkeersleidingsposten werken momenteel 750 medewerkers. Er staan momenteel 60 vacatures open.

Volgens de krant voelt het personeel zich al jaren niet gehoord door de directie van ProRail. Ze vinden de werkdruk te hoog. ProRail woordvoerder Martijn de Graaf erkent dat een deel van het personeel al langer boos is, en zich niet gehoord voelt. “We hebben teveel gevraagd van mensen en hadden dit eerder moeten adresseren” aldus de Graaf in het AD.

Meer treinuitval verwacht

ProRail maakte afgelopen week bekend dat de treinverkeersleiders een bonus krijgen vanwege de hoge werkdruk. Het gaat om een bedrag van maandelijks circa 300 euro. De onrust op de werkvloer en het enorme personeelstekort heeft ertoe geleid dat directeur Verkeersleiding Roel Salden sinds 1 september is terug getreden. “Op basis van de uitwerking van de opgave voor de Verkeersleiding de komende jaren ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet de juiste persoon ben om deze opgave te realiseren” schreef de vertrekkend directeur eerder in een intern memo, waarop SpoorPro de hand wist te leggen.

Door het nijpende personeelstekort houdt NS er rekening mee dat de komende periode vaker treinen zullen uitvallen. Volgens het spoorbedrijf zijn er tot zo’n twintig bussen nodig om één intercity te vervangen. “Die kun je niet rond de stations van Utrecht en Arnhem kwijt. Verder zijn ze lastig op korte termijn te regelen” aldus NS in de krant.

Bron: Treinreiziger.nl