Mogelijk opnieuw uitstel voor elektrificatie Maaslijn

 (Foto: Rob Dammers)
(Foto: Rob Dammers)

De Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen lijkt een hoofdpijndossier te worden. Eerder werd er nog over gestecheld wordt over de verdeling van de extra kostenpost, maar nu de planning tegen het licht is gehouden is het de vraag of de spoorlijn nog voor november 2024 opgeleverd kan worden.

Spoorbeheerder ProRail heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en de provincie Limburg gewaarschuwd voor een nieuwe mogelijke vertraging. In mei van dit jaar waren er al zorgen dat de elektrificatie van de spoorlijn 96 miljoen euro duurder zou worden, waarna in juli uiteindelijk een akkoord werd bereikt

Overleg

Afgelopen donderdag is er een overleg gevoerd tussen demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg (I&W) en de Limburgse gedeputeerde Maarten van Gaans (D66). Van Gaans dringt er samen met de provincie Limburg bij Prorail op aan om het project op de afgesproken termijn op te leveren. "Vertraging van het project is onwenselijk, gezien de nadelige effecten voor reizigers en vervoerders in het spoornetwerk in Zuidoost-Nederland en de impact op onze concessieafspraken met Arriva om nieuw elektrisch treinmaterieel te kunnen laten instromen", laat Van Gaans weten.

Foute berekeningen

Volgens ProRail is er naar de hoger uitgevallen kosten extern onderzoek gedaan. Daaruit is gebleken dat dit te maken had met het feit dat de totale omvang van het project nog niet volledig helder was. "Gaandeweg het proces is dat beeld volledig geworden, zodat de kosten uitkomen op 266 miljoen euro exclusief BTW.", vertelde een woordvoerder van ProRail eerder tegenover 1Limburg.

Oplopende koste

In 2016 werd het besluit genomen om de Maaslijn te elektrificeren en op enkele plekken van een dubbel spoor te voorzien. Aanvankelijk werd er voor het project 164 miljoen euro uitgetrokken, maar in 2019 bleek dit te weinig waarmee de kosten worden opgehoogd tot 212 miljoen euro. Met de nieuwe vertraging die nu dreigt zal de kostenpost dus oplopen tot 320 miljoen euro. De provincie Limburg zou eerst geweigerd hebben om een deel van de kosten te dragen, maar uiteindelijk is er toch nog 24 miljoen euro in de pot gestopt, waarbij er nog een tien miljoen euro extra gereserveerd is voor enetuele tegenvallers.

Maaslijn

Om de Maaslijn robuuster te maken wordt de lijn geëlektrificeerd. Nieuwe elektrische treinen kunnen sneller optrekken, waardoor de dienstregeling minder krap wordt, en er is ruimte voor meer treinen. Bovendien zijn er een paar plekken waar dubbelspoor komt, zodat treinen elkaar beter kunnen passeren.

Arriva zal straks met nieuwe driedelige FLIRT-treinen gaan rijden die in tegenstelling tot het andere materieel in Limburg voorzien zullen zijn van extra toegangsdeuren. De oude diesel-aangedreven GTW-treinen zullen dan uiteindelijk gaan verdwijnen.