Derde generatie multispannings-TRAXX locomotief van Bombardier binnenkort naar Nederland

De nieuwe TRAXX-MS3 bij de fabriek in Bombardier in Kassel (Foto: Thomas Naas)
De nieuwe TRAXX-MS3 bij de fabriek in Bombardier in Kassel (Foto: Thomas Naas)

Binnenkort zal er een nieuwe locomotief in het grensoverschrijdende goederenvervoer van ons land verschijnen. De Bombardier TRAXX MS3, die ook wel bekend staat als de BR188, zal binnenkort testritten maken voor toelating tot het spoor.

De transportbedrijf Rotterdam Rail Feeding start binnenkort samen met Ricardo Rail, een bedrijf wat gespecialiseerd is in testen en certificeringen, een project om met de derde generatie van de meerspannings-locomotief van Bombardier door ILT toe te kunnen laten. Op de LinkedIn laat Rotterdam Rail Feeding weten dat inmiddels vier werknemers in het Duitse Kassel een opleiding krijgen bij Bombardier

De komende weken staan er verschillende testritten gepland op verschillende lijnen in Nederland.

TRAXX MS3

De TRAXX MS3 van Bombardier is de opvolgende serie van de TRAXX MS2e die ook door de NS wordt ingezet bij de Intercity Direct, en bij een groot aantal andere goederenvervoerders. De locomotieven uit deze generatie zijn voorzien van een meerspannings-installatie zodat deze ook de grenzen kan passeren en de bovenleidingsspanningen van andere landen kan gebruiken. Met deze techniek is het omwisselen van een geschikte locomotief bij de grens niet meer nodig en ook zijn ze geschikt voor meerdere soorten beveiligingssystemen (zoals ATB) en signaleringssystemen.

De TRAXX MS3 is de derde generatie van deze serie, en onderscheidt zich van de anderen met een enigzins aangepaste kop. Technisch heeft de locomotief een vermogen van maximaal 6.4 MW inplaats van 5,4 MW. Daarnaast is de MS3 ook voorzien van een simpele dieselmotor, zodat dit voertuig ook ingezet kan worden op niet-geëlektrificeerde goederenspoorlijnen, waaronder in havens. Ook is er een radiografische besturing mogelijk. En verder kan de locomotief standaard maximaal 160 km/u rijden, terwijl de voorgaande versie standaard als 140 km/uur werd afgeleverd, maar upgradebaar was tot 160 km/u. Ook is de locomotief standaard voorzien van ETCS Baseline 3, waarmee de locomotief ook automatisch van spanning kan wisselen.

Inzet

Momenteel zijn er door Bombardier al 32 locomotieven van dit type geproduceerd. Zo worden onder meer ingezet in de Tsjechische RegioJet bij het Tjechische bedrijf ČD Cargo en de Duitse vervoerder TX Logistik. Van de gelijkstroom-variant, die alleen in te zetten zijn op één specifieke bovenleidingsspanning, zijn er 75 stuks gebouwd.