Luxemburgse CFL laat nieuwe treinen deels geautomatiseerd rijden

De nieuwe dubbeldekstreinen van CFL die geautomatiseerd zullen rijden (Foto: Alstom)
De nieuwe dubbeldekstreinen van CFL die geautomatiseerd zullen rijden (Foto: Alstom)

Treinbouwer Alstom is door de Luxemburgse spoorwegmaatschappij CFL gekozen om haar regionale treinen te voorzien van systeem waarmee deels geautomatiseerd gereden kan worden. De inbouw zal plaatsvinden in 34 dubbeldeks treinstellen van het type Coradia Stream die in december 2018 zijn besteld.

De bedoeling is dat deze treinstellen eind 2021 geleidelijk in gebruik genomen gaan worden op het Luxemburgse, Belgische en Franse spoorwegennet.  Het gaat om de Coradia Stream Duplex, het dubbeldekszusje van de ICNG voor NS.

ATO

ATO is een automatiseringssysteem voor treinen dat de treinmachinist ondersteunt door bepaalde taken over te nemen. Dit systeem kent vier verschillende automatiseringsniveaus. Hoe hoger dit niveau ("Grade of Automation", ook wel GoA genoemd), hoe meer taken het systeem uitvoert. Het hoogste niveau is GoA 4 waar het railvoertuig volledig autonoom rijdt. Dit wordt momenteel op diverse metro's en monorails toegepast. De belangrijkste voordelen van ATO zijn een hogere capaciteit op het spoor, minder energieverbruik en punctueler en veiliger spoorverkeer, aangezien er geen sprake meer is van menselijk handelen.

Het is de eerste keer dat er in Europa een vloot regionale treinen uitgerust wordt met ATO-niveau 2 in combinatie met ETCS. In de afgelopen jaren hebben er al diverse proeven plaatsgevonden, waaronder in ons land bij NS en Arriva waarbij er in het noorden zonder ERTMS werd gereden, hoewel dit wel in de toekomst zal gaan gebeuren.

ATO 2 voor de Coradia Stream

Alstom gaat de nieuwe treinstellen voor CFL voorzien van ATO-niveau 2. Hiermee is het optrekken, rijden en stoppen van de trein geautomatiseerd, en is er een machinist achter de knoppen aanwezig dzodat die in geval van nood kan ingrijpen. Op die manier kunnen treinen dichter op elkaar rijden, wat de capaciteit op het spoor verhoogt. Ook zorgt dit voor energiebesparingen, aangezien treinen gelijkmatiger optrekken en afremmen.

"In de toekomst kunnen we met behulp van geautomatiseerde treinen het regionale spoorverkeer optimaliseren, het energieverbruik terugbrengen en het reizigerscomfort verhogen", zo legt Bernard Belvaux uit, Managing Director van Alstom Benelux. "Automatische treinbesturing gaat een onmiskenbare rol spelen bij de ontwikkeling van een modern en aantrekkelijk spoorwegennet.  We zijn er trots op dat we samen met CFL aan deze Europese primeur mogen werken."

Ruime ervaring

Alstom heeft uitgebreide ervaring met metro’s die volledig geautomatiseerd en zonder machinist rijden en streeft ernaar om ook treinen op interstedelijke lijnen te automatiseren. Zo staat het bedrijf binnen het samenwerkingsverband Shift2Rail, ondersteund door de Europese Commissie, aan het hoofd van het ATO-project. Daarnaast is Alstom betrokken bij verschillende testen met ATO: op GoA 3-niveau met regionale passagierstreinen in Duitsland, en op GoA 4-niveau met rangeerlocomotieven in Nederland waarbij er geen personeel meer nodig is op de trein, en de situatie op afstand bekeken kan worden.