Volt: "Provincie Groningen dreigt vast te lopen in zoektocht naar nieuwe treinen"

De dieselelektrische treinen van het type Stadler GTW moeten over tien jaar vervangen worden. (Foto: Treinenweb/Clayweb)
De dieselelektrische treinen van het type Stadler GTW moeten over tien jaar vervangen worden. (Foto: Treinenweb/Clayweb)

De fractie Volt waarschuwt dat de provincie Groningen dreigt vast te lopen in de keuze voor nieuwe, emissievrije treinen. De fractie vindt dat de besluitvorming te traag verloopt en dat een mogelijke overstap naar batterij-treinen ongeschikt en te duur is. Volgens Volt bieden deze treinen onvoldoende zitplaatsen en zijn ze technisch lastig inpasbaar op het noordelijke spoor.

De huidige dieselelektrische GTW-treinen van Arriva zitten al aan hun maximale capaciteit, en moeten bovendien vanwege de concessie eisen in 2035 vervangen worden. De partij wijst op regelmatig terugkerende meldingen van overvolle treinen, wat reizigers afschrikt. Omdat het ontwerpen en leveren van nieuw materieel jaren duurt, moet de provincie tijdig een keuze maken voor een opvolger, stelt de fractie. Al eerder heeft de Provincie Groningen een aanbesteding voor waterstoftreinen omgezet naar batterij-treinen.

Kritiek op batterij-treinen

Volt uit stevige kritiek op batterij-treinen: ze zouden slechts een beperkte capaciteitswinst opleveren en zijn afhankelijk van een laadspanning van 25 kV wisselstroom, terwijl het Nederlandse spoor 1,5 kV gelijkstroom gebruikt. Daardoor vraagt de partij zich af of de provincie niet een verkeerde richting inslaat door batterijtreinen überhaupt te overwegen. Al eerder werd in Overijssel besloten af te zien van batterijtreinen, en dit traject te elektrificeren.

Als alternatief pleit Volt voor volledige elektrificatie van de noordelijke spoorlijnen. Daarmee kunnen gewone elektrische treinen worden ingezet, die meer capaciteit bieden en op de lange termijn goedkoper zijn. Bovendien zou elektrificatie helpen om het imago van Noord-Nederland te verbeteren en te voorkomen dat de regio een van de weinige gebieden met niet-geëlektrificeerde lijnen blijft. De partij vraagt het provinciebestuur daarom om de 25 kV-optie serieus te onderzoeken.