Onstabiele bodem dwingt ProRail tot langdurige snelheidslimiet bij Hardegarijp
Reizigers op het traject Leeuwarden – Groningen moeten voorlopig rekening blijven houden met extra reistijd. Sinds de zomer heeft ProRail ter hoogte van Hardegarijp een snelheidsbeperking ingesteld, omdat de ondergrond van de spoorbaan niet stabiel genoeg is om treinen met normale snelheid te laten rijden. Treinen mogen hier maximaal 80 kilometer per uur rijden.
Volgens ProRail is de situatie het gevolg van een combinatie van een hoge grondwaterstand en een dikke veenlaag. Deze zachte ondergrond zorgt ervoor dat het spoor bij hogere snelheden een golvende beweging vertoont. Dat levert risico’s op voor de spoorveiligheid. Met een snelheidsbeperking tot 80 kilometer per uur kan het treinverkeer vooralsnog veilig blijven rijden.
Onderzoek naar duurzame oplossing
Om de snelheidsbeperking in de toekomst te kunnen opheffen, onderzoekt ProRail hoe het spoor ter plaatse opnieuw stabiel kan worden gemaakt. Naar verwachting moet de spoorbaan volledig worden verwijderd en krijgt de ondergrond vervolgens tijd om in te klinken. Pas daarna kan een nieuwe spoorconstructie worden opgebouwd.
Het gaat om ongepland onderhoud, en dat maakt de aanpak complex. ProRail moet eerst budget vrijmaken en een aannemer vinden. De markt voor grote infraprojecten is beperkt, wat voor vertraging zal zorgen. Daarnaast moeten vervoerders instemmen met de langere periode waarin het spoor buiten dienst moet voor de werkzaamheden.
ProRail verwacht dat het definitief oplossen van de bodemproblemen nog enkele jaren in beslag zal nemen. Tot die tijd blijven treinen met aangepaste snelheid rijden.