ProRail onderzoekt brandgevaar in fietsenstallingen door opmars van elektrische tweewielers
De snelle opmars van elektrische fietsen, fatbikes en e-scooters verandert niet alleen hoe reizigers naar het station komen, maar ook de brandveiligheid van fietsenstallingen. ProRail ziet het risico toenemen en laat daarom uitgebreid onderzoek doen naar het brandgedrag van elektrische tweewielers.
Regelmatig zijn er berichten in de media te lezen dat er in het algemeen brand ontstaat bij het laden van een elektrische fiets of fatbike. ProRail heeft het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) daarom gevraagd om onderzoek naar de risico's uit te voeren. Hierbij is er gekeken naar het brandgedrag van e-bikes, fatbikes en e-scooters, het verloop van brand in stallingssituaties en mogelijke maatregelen om risico’s te beperken.
Laden van elektrische tweewielers
Uit de bevindingen blijkt dat vooral het laden van elektrische tweewielers het risico op brand vergroot. In inpandige stallingen kunnen rook en warmte zich bovendien sneller ophopen, waardoor een brand eerder kan escaleren. In het verslag wordt geconcludeerd dat een brand in een fietsenstalling in 2025 niet meer hetzelfde is als een brand van tien jaar geleden. "Dankzij brandproeven met light electric vehicles (e-bikes, e-scooters, fatbikes) en grondige gebouwanalyses krijgen we waardevolle nieuwe inzichten in brandveiligheid. Kennis die helpt om onderbouwde keuzes te maken voor maatregelen die de veiligheid in en rond fietsenstallingen verder gaan borgen.", vertelt Nils Rosmuller, lector Energie en Transportveiligheid bij NIPV. De risico's van de lithium-ionaccu's spelen overigens niet alleen op stations, maar ook in gemeentelijke en particuliere fietsenstallingen.
ProRail kijkt vooruit
Hoewel alle stallingen van ProRail momenteel voldoen aan de wettelijke eisen, ziet het spoorbedrijf aanleiding om verder vooruit te kijken. “Op dit moment voldoen alle stallingen van ProRail aan de wettelijke eisen voor brandveiligheid. Maar we willen ook vooruit blijven kijken. "Met dit onderzoek krijgen we een helder beeld van de risico’s én van mogelijke maatregelen die we in de toekomst kunnen nemen," benadrukt Karen te Boome, directeur Stations bij ProRail. "Hierdoor zorgen we ervoor dat reizigers ook in de toekomst veilig en betrouwbaar kunnen reizen."
De komende maanden werkt ProRail verschillende scenario's uit. Daarbij wordt gedacht aan verbeterde branddetectie, compartimentering van stallingen of aanvullende blusvoorzieningen.
Nog geen gevolgen voor reizigers
Reizigers merken voorlopig niets van de voorbereidingen. ProRail werkt nauw samen met NIPV, Brandweer Nederland, veiligheidsregio’s, gemeenten en NS Stations om kennis te delen en maatregelen verder te ontwikkelen. Door inzicht en expertise te bundelen hoopt ProRail uiteindelijk te komen tot landelijke richtlijnen die de veiligheid van reizigers én stallingen waarborgen, nu en in de toekomst.