NS bouwt vanaf mei dienstregeling weer stapsgewijs op tot 98 procent

Stakingen bij ProRail zijn van de baan, de treinen blijven gewoon rijden  (Foto: Rob Dammers)
Stakingen bij ProRail zijn van de baan, de treinen blijven gewoon rijden (Foto: Rob Dammers)

Met de aangekondigde versoepelingen verwacht de NS meer reizigers te mogen verwelkomen in de trein. Het vervoersbedrijf gaat daarom in mei gefaseerd meer treinen laten rijden. Het doel is dat halverwege juni weer 98 procent van de treinen zal rijden waar momenteel nog het aantal op 90 procent ligt.

De NS begint eerst met de trajecten waar ze de meeste reizigers verwachten. Vanaf 3 mei rijdt er weer vier keer per uur een Intercity tussen Rotterdam en Utrecht en rijden er weer meer Sprinters op het traject Uitgeest – Amsterdam – Utrecht – Veenendaal Centrum. Vanaf 24 mei zal ook de IC direct tussen Amsterdam en Rotterdam weer vier/vijf keer per uur rijden en rijden er ook tussen Den Haag en Utrecht weer vier Intercity’s en tussen Utrecht en Amersfoort zes Intercity’s per uur.

We willen niets liever dan Nederland bereikbaar houden en reizigers naar hun plek van bestemming brengen. Met de aangekondigde versoepelingen in de coronaregels en het door het kabinet gepresenteerde Openingsplan in de hand, bereiden wij ons stap voor stap voor op een normale dienstregeling. Zodat op het moment dat Nederland de trein weer neemt, NS haar met open armen kan ontvangen.

Uitgaansleven en extra forensentreinen

Vanaf 14 juni rijden weer alle treinen, met uitzondering van het nachtnet bedoeld voor het uitgaansleven en extra forensentreinen bedoeld voor de spits. Op dat moment reizen er nog relatief weinig mensen. Als reizigersaantallen verder doorgroeien en er weer een nachtleven is, zal de NS op een later moment de stap zetten naar een 100%-dienstregeling. Het reguliere nachtnet, inclusief de verbinding naar Schiphol, is NS overigens altijd blijven rijden.

Iedereen een zitplaats

Sommige treinen zijn op dit moment korter dan gebruikelijk, omdat de lage reizigersaantallen dat toelaten. Treinen worden waar nodig en waar dat kan weer iets langer. Zo wil de NS ervoor zorgen dat elke reiziger in deze tijd op een zitplaats in de trein kan rekenen. Het zal wel steeds vaker voorkomen dat reizigers naast elkaar komen te zitten. In juni 2020 heeft het kabinet op basis van OMT-adviezen een OV-protocol opgesteld waarin is afgesproken dat vervoerders elke zit- en staplaats mogen gebruiken omdat het in de praktijk onmogelijk is om het openbaar vervoer afstand te houden. Wel blijft de mondkapjesverplichting en het advies om anderhalve meter afstand te houden van kracht.

Ook adviseert de NS haar reizigers om gebruik te maken van de Treinwijzer in de NS-app, zodat drukte in de trein kan worden voorkomen. Hiermee kunnen reizigers hun reis aanmelden. Ze krijgen dan een melding als het te druk is zodat ze een trein eerder of later kunnen nemen.