Eurostar lijkt steun te krijgen van Franse staat

De Eurostar lijkt toch steun te krijgen van de Franse staat (Foto: Ton Boon / NS)
De Eurostar lijkt toch steun te krijgen van de Franse staat (Foto: Ton Boon / NS)

Eurostar krijgt naar verwachting 585 miljoen euro steun van de Franse staat. Dat meldt de Financial Times. Zonder steun zal de hogesnelheidstrein naar verwachting in mei in de problemen komen.

Eurostar schreef tot 2019 zwarte cijfers, maar de coronacrisis hakt er flink in. Het aantal reizigers is met meer dan 95 procent gedaald. Waar de trein eerst tot 30.000 reizigers per dag trok, zijn dat er nu circa 500. Om de kosten te drukken zijn ook de frequenties fors teruggeschroefd: er rijdt nu nog maar één Eurostar per dag van Londen naar Parijs. Ook tussen Amsterdam, Brussel en Parijs rijdt de hogesnelheidstrein nu maar één keer per dag.

De belangrijkste aandeelhouder van Eurostar is de Franse spoorwegen (SNCF). Volgens de CEO van SCNF, Jean-Pierre Farandou, gaat Eurostar het zonder hulp van buiten niet redden. “We komen dicht bij het moment dat Eurostar serieuze cash-flowproblemen zal hebben. Volgende maand moet er een oplossing komen,” aldus Farandou  tegen de Financial Times.

Ouigo España

De Franse staat lijkt bereid te zijn de dochteronderneming van de SNCF te willen redden met een bedrag van 585 miljoen euro. Maar die boodschap zorgt voor veel onrust bij de concurrenten van de SNCF. Vooral omdat SNCF tegelijktijdig wél 600 miljoen euro weet te investeren in de nieuwe Spaanse dochteronderneming OUIGO España.

De vrees is dat de Franse staat indirect de nieuwe Spaanse dochteronderneming financiert. De gedachte is dat SNCF mogelijk Eurostar zelf had kunnen redden, als er tegelijkertijd niet werd geïnvesteerd in de toetreding in Spanje. ALLRAIL – de vereniging van nieuwe toetreders op het Europese spoor – wijst er bovendien op dat Eurostar en de nieuwe Spaanse dochter binnen de SNCF behoren tot dezelfde subdivisie “Voyages SNCF”.

ALLRAIL (waarin onder andere Flixtrain, Regiojet, Italo en Transdev verenigd zijn) is niet de enige die vreest voor een oneerlijk speelveld. Ook AFRA – een tweede vereniging met concurrenten van de SNCF – deelt de zorgen van ALLRAIL. Bij AFRA zijn onder andere Deutsche Bahn en Trenitalia aangesloten. AFRA wijst op het belang dat elke vervoerder gelijke kansen moet hebben op noodhulp. “Alle bedrijven die in de sector actief zijn, moeten onder dezelfde voorwaarden toegang kunnen krijgen tot deze steun” stelt Franck Tuffereau namens AFRA.

Bron: Treinreiziger