Opnieuw vertraging voor intercity naar Aken

De NS heeft voor zowel trajecten naar Duitsland als BelgiŽ een speciale ICNG-serie besteld. (Foto: Treinenweb)
De NS heeft voor zowel trajecten naar Duitsland als BelgiŽ een speciale ICNG-serie besteld. (Foto: Treinenweb)

Opnieuw lijkt er vertraging in de realisatie van de intercityverbinding tussen Eindhoven en Aken te zijn. De reden hiervan is dat station Eindhoven niet de capaciteit heeft om deze trein te laten rijden. Om dit wel mogelijk te maken moet er voor honderden miljoenen euro's een extra spoor worden aangelegd, meldt gedeputeerde Jasper Kuntzelaers.

Volgens hem kan er op zijn vroegst pas in 2032 opnieuw een besluit worden genomen. Dit nieuws is een grote domper voor de statenleden van de provincie die zich al jaren hard maken voor een nieuwe grensoverschrijdende intercityverbinding. Ook Aleida Berghorst van de PvdA heeft verbaasd gereageerd op het uitstel:  "Dit hoor ik voor het eerst. Dat hadden we toch een tijdje geleden kunnen voorzien. Ik ben verbaasd en teleurgesteld."

Plannen van Arriva

Momenteel werkt Arriva aan plannen om aan de randen van de dag, en in het weekend intercity-treinen in te zetten op de momenten dat NS met minder treinen rijdt. De overheid heeft aangegeven geen financiële steun te geven voor deze plannen waarmee onduidelijk is of Arriva de lijn winstgevend kan maken. Wel zal er vanaf volgend jaar elk uur een trein gaan rijden tussen Eindhoven en Düsseldorf, onder de naam Start, waar Arriva een aandeel in zal krijgen. De huidige trein (RE13) tussen Düsseldorf en Venlo zal worden verlengd naar Eindhoven en gaan rijden met een langere en moderne Flirt-trein inplaats van de oudere generatie Flirt die er momenteel rijdt.

NS: Geen plannen voor intercity naar Aken

De NS maakte in 2021 bekend dat de plannen voor een intercity-trein naar Aken voorlopig van de baan zijn. Pas vanaf 2030 zou een dergelijke trein mogelijk worden, mits er eerst honderden miljoenen geïnvesteerd wordt in de infrastructuur rond Eindhoven. Dat bleek uit een analyse van ProRail die door toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven naar de Tweede Kamer is gestuurd. Aanvankelijk hoopte de NS de lijn al te kunnen exploïteren in de huidige concessie die eind dit jaar afloopt. Toen werd er vooral gekeken naar de spoorvernieuwing tussen Heerlen en Aken die inmiddels plaatsgevonden heeft.

ICNG voor verbinding naar Duitsland

Inmiddels heeft de NS al wel 10 extra ICNG-stellen besteld voor een grensoverschrijdende intercityverbinding met Duitsland. De NS heeft nog niet bekendgemaakt voor welke verbinding deze stellen in de toekomst kunnen worden ingezet. Wel is duidelijk dat Aken dus voorlopig geen optie zal zijn. De treinstellen zijn overigens ook geschikt om binnenlandse treindiensten te kunnen rijden, maar momenteel wordt dit type voorlopig nog grondig uitgetest door treinbouwer Alstom.