Roemeense Ferotrans opnieuw in de strijd over DM90-dieseltreinen

De DM'90 'Buffels' toen deze nog in dienst waren bij NS (Foto: Koplopermau)
De DM'90 'Buffels' toen deze nog in dienst waren bij NS (Foto: Koplopermau)

De Roemeense vervoerder Ferotrans, die vier jaar geleden 48 DM'90 dieseltreinen heeft overgenomen maar nooit heeft opgehaald, beschuldigt NS en de huidige koper van de treinen nu van illegale transporten over het Duitse spoor.

Volgens Ferotrans zou het Poolse SKPL zonder toestemming vier treinen hebben vervoerd naar Polen via Duitsland. Ferotrans die oorspronkelijk de treinen zou overnemen beweert dat SKPL tegen dezelfde problemen aan zou lopen waar ook hunzelf tegenaanliepen voor de transporten naar Roemenië. Ferotrans kreeg volgens hun de vergunningen bij de Duitse spoorwegautoriteiten niet voor elkaar, en stelt nu dat SKPL zonder toestemming vier treinen vervoerd heeft.

SKPL: Geen problemen met transport

Volgens SKPL-woordvoerder Albert Mikolajczyk zou er geen vuiltje aan de lucht zijn geweest. "De eerste lichting van vier treinen arriveerde volgens schema in Polen en alle benodigde vergunningen, goedkeuringen en berekeningen waren voorafgaand aan het transport verkregen."

Wel zijn de nieuwe transporten enige tijd vertraagd. Volgens Mikolajczyk is er in overleg met de ingeschakelde vervoerder een nieuwe route gekozen voor het bijzondere transport. Hierdoor zou de overname van de stellen bij de grenzen makkelijker worden gemaakt, en worden er plannen gemaakt om de transporten uit veiligheidsoverwegingen te voorzien van een aantal remwagens. De treinstellen staan momenteel in Amersfoort te wachten op verder transport naar Polen.

"Beide beslissingen hadden betrekking op updates van noodzakelijke vergunningen, goedkeuringen en wijzigingen in de expeditieovereenkomst. De meeste van deze processen zijn al voltooid en sommige worden nog steeds verwerkt, maar dit gaat langzamer dan normaal vanwege de Covid-19-pandemie.", vertelt  Mikolajczyk

De bestelling aan Polen omvat de levering van 32 DM'90 treinstellen. Hiervan zullen er uiteindelijk 16 in Nederland overblijven. het is niet bekend of deze stellen uiteindelijk nog naar Roemenië zullen gaan.

Koop aan Polen

Het Poolse SKPL zou in september van dit jaar een koopovereenkomst hebben gesloten met NS voor mogelijk 32 stellen. Echter lag het Roemeense Ferotrans op dat moment nog in in een juridische strijd met NS omdat zij de treinen al in december 2017 hadden overgekocht maar niet kwamen ophalen waardoor de NS financiële schade leed.

Het is overigens niet de eerste keer dat het Poolse SKPL succesvolle zaken doet met de NS. Al eerder hebben zij ook een deel van de serie van de Wadloper-treinen overgenomen. Deze worden nog steeds in Polen ingezet. Een bijzondere bijkomstigheid is dat de DM'90 treinstellen ook gekoppeld met de Wadlopers in dienst kunnen rijden. Het is nog onbekend of ze straks ook samen met hun vroegere soortgenoten gekoppeld gaan rijden.