Stichting 2454 Crew neemt oude posttrein over

De mP 3029 weer in zijn oude jasje waarin hij tot in 1997 bij de PTT Post rondreed (Foto: Stichting 2454 Crew)
De mP 3029 weer in zijn oude jasje waarin hij tot in 1997 bij de PTT Post rondreed (Foto: Stichting 2454 Crew)

Nederland is weer een nostalgisch railvoertuig rijker. Een motorpost is afgelopen week door de Stichting 2454 Crew gepresenteerd. Het motorrijtuig is weer in de orginele kleurstelling van de PTT Post gepresenteerd waarmee hij tot juni 1997 de post door het land vervoerde.

Het herstellen van de Motorpost nummer 3029, is een project waar de stichting de afgelopen maanden in het geheim mee druk in de weer was. Vorige week dinsdag is bij de SSN in Rotterdam de oude posttrein weer voorzien van de vroegere rode en gele kleuren waar de trein van voorzien was. Afgelopen weekend heeft de stichting onder toeziend oog van ProRail, voor als er onverhoopt wat fout zou gaan, de trein weer tegen de bovenleiding gezet om er vervolgens een aantal meter mee te proefrijden. De laatste keer dat deze trein hoogspanning had was 12 jaar geleden. Nu die proef gelukt is staat voor de stichting de weg vrij om de trein verder op te knappen en technisch te laten keuren.

De stichting heeft tegenover Treinenweb bekend gemaakt dat ze mP3029 willen inzetten voor interne overbrengingen. Met deze elektrische trein is het vanzelfsprekend dat de stichting naast hun gebruik van dieseltractie nu ook richt op duurzamer transport.

Geschiedenis

De 3029 kent een geschiedenis waarin de trein niet enkel door de PTT Post gebruikt werd. Nadat het vervoer van post via het spoor in juni 1997 werd beëindigd werd de voormalige posttrein ingezet als werkplaatstrein die tussen verschillende werkplaatsen van NS reed. 

Voor meetritten met het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS in het kader van het BB21-project werd de deze motorpost samen met drie andere motorpostrijtuigen door NS Railinfrabeheer ingezet. Vermoedelijk was deze inzet vanaf 2002. De trein werd samen met de 3024 voornamelijk tussen Steenwijk en Heerenveen ingezet met een installatie van Bombardier.

Per 1 oktober 2008 stopte de inzet van deze meetritten waarmee de 3029 werd overgenomen door Eurailscout. Hier werd de trein gebruikt voor onderdelen voor de Eurailscouts meettreinen Jules en Jim (3024 en 3032). Gedurende die tijd was de oude posttrein nog steeds voorzien van de rode kleurstelling waarin hij ERTMS-proefritten reed. De trein heeft vervolgens een hele poos in Zutphen roerloos stilgestaan.

De 3029 is eind 2019 overgenomen van Eurailscout en over gedragen aan de Stichting 2454 Crew die de trein weer in rijvaardige staat heeft teruggebracht in de uitvoering van de jaren 90 zoals deze mP's uit dienst zijn gegaan. Hiermee is weer een bijzondere mijlpaal behaald waarmee deze trein weer een historisch beeld zal vormen.

Motorposten

Momenteel zijn er naast de 3029 drie andere oude bewaarde motorposten, waaronder bij Eurailscout de gele 3024 (Jules) en 3032 (Jim) waarvan de Jim niet meer ingezet wordt. Het spoorwegmuseum heeft de beschikking over de 3031 die in de oude bruine kleur is geschilderd waarin de PTT Post tot 1990 mee rondreed.