NS vraagt reizigers zich vrijwillig aan te melden voor treinreis

NS adviseert reizigers om hun treinreis te registreren (foto is voor coronaperiode) (Foto: Treinenweb)
NS adviseert reizigers om hun treinreis te registreren (foto is voor coronaperiode) (Foto: Treinenweb)

De NS adviseert reizigers om zich vrijwillig aan te melden als ze een treinreis maken. Op deze manier moet het vervoersbedrijf meer inzicht krijgen in de verwachte drukte in de trein en krijgen reizigers een seintje als de trein drukker lijkt te worden of uitvalt.

De NS heeft deze service opgezet omdat vanwege de coronatoestanden het reisgedrag sterk veranderd is, en doordat reizigers hierdoor het lastig zouden vinden om drukte in te schatten. Zo kan worden bepaald welke treinen de reizigers het beste kunnen kiezen.

Treinwijzer

De aanmeldservice is te vinden in de NS-app. Al eerder is er een proef geweest met een beperkte groep reizigers op het traject Amsterdam-Zandvoort en wanneer reizigers een fiets meenemen. Daardoor is de techniek achter de Treinwijzer bijna 200.000 keer getest. Op basis van ervaringen en feedback van reizigers is de dienst ontwikkeld. Reizigers zijn niet verplicht om Treinwijzer te gebruiken, benadrukt de NS. De dienst heette tijdens de proefperiode Trein Veilig Service.

"Door de gedeeltelijke lockdown vervoeren we natuurlijk minder reizigers dan gebruikelijk”, vertelt Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS. “Toch weten we uit onderzoek dat er nu reizigers zijn die uit angst voor drukte een ander vervoersmiddel kiezen, terwijl reizen met de trein op een veilige en comfortabele manier kan". Met de Treinwijzer wil NS zo veel mogelijk zorgen bij reizigers wegnemen zodat de trein een aantrekkelijk vervoersmiddel blijft. NS verwacht dat de aanmeldservice nog belangrijker wordt na de lockdown zodra er meer mensen met de trein reizen.

Werkgevers

Diverse grote werkgevers hebben al interesse getoond in de aanmeldservice. "Het is belangrijk dat medewerkers die niet thuis kunnen werken dat op verantwoorde wijze op locatie kunnen doen. De reis naar de werkplek toe maakt daar onderdeel van uit", aldus Linda Voortman, wethouder Personeel & Organisatie van de gemeente Utrecht. Ook Dirk De Bilde, topman van Siemens Nederland ziet voordelen bij de aanmeldservice: "Als technologiebedrijf zijn we groot voorstander van praktisch toegepaste en laagdrempelige technologie. In dit geval om het reizen per trein veiliger plaats te laten vinden, wat naadloos aansluit bij hetgeen we nu in de Nederlandse markt uitrollen op het vlak van het boeken van een veilige werkplek."

Voorspelling

De afgelopen weken heeft NS de voorspelling voor drukte in treinen verbeterd en aangepast op de coronasituatie. Met de input van reizigers via de aanmeldservice wordt de voorspelling nog nauwkeuriger. “Voor elke reis die je aanmeldt, kunnen we bij je volgende reis weer een betere voorspelling doen. En je helpt er ook andere reizigers mee”, aldus Smit. NS hoopt daarom dat zoveel mogelijk reizigers Treinwijzer gaan gebruiken.

Rover: 'Niet verplicht maken'

Reizigersvereniging Rover denkt dat de nieuwe service voor veel reizigers een uitkomst biedt, maar dat net zoveel reizigers bezwaar zullen hebben om zich vooraf te registreren. Daarom hoopt de organisatie het de registratie vrijwillig blijft. "Tijdens de proef met de NS-aanmeldservice voor treinen naar Zandvoort kwamen er klachten binnen van reizigers die een extra drempel opgeworpen zagen worden voor hun treinreis", stelt Rover-directeur Freek Bos. "We vinden het daarom van groot belang dat het registratiesysteem vrijwillig blijft en nooit zal uitmonden in een verplichte reservering van de reis."

Al eerder verplichtte de deze zomer bij actie-tickets het gebruik van de aanmeldservice. "Wij hebben toen bij NS kenbaar gemaakt dat wij daar bezwaar tegen hadden", vertelt Bos. De NS heeft uiteindelijk geen actie ondernomen. "We kregen als reactie terug dat ze dit nodig vonden". Nu zegt de vervoerder expliciet dat de aanmeldservice niet verplicht wordt.

Zowel Rover als Voor beter OV hebben kritiek geuit op de nieuwe regeling van de NS waarin beschreven staat dat de regeling Geld terug bij Vertraging niet van toepassing is bij volle treinen door de coronamaatregelen.