Nederland aan zet voor spoorverbinding Weert - Hamont

Station Hamont met een MW41-dieseltrein van de NMBS (Foto: Smiley.Toerist)
Station Hamont met een MW41-dieseltrein van de NMBS (Foto: Smiley.Toerist)

In juni volgend jaar zal in België de vernieuwde geëlectrificeerde spoorlijn Mol-Neerpelt-Hamont in gebruik worden genomen. De plannen zijn dat deze spoorlijn in de toekomst door zal worden getrokken naar Nederland, met Weert als eindbestemming

Voordat het doortrekken van de spoorlijn naar Limburg mogelijk is, is Nederland aan zet. "Wij hebben ons deel van het werk nagenoeg afgewerkt. Het is nu aan de Nederlanders", aldus Vlaams parlementslid Marino Keulen. De verwachting is dat de spoorlijn 800 tot 1.000 reizigers per dag zal vervoeren.

Hoewel de spoorlijn al wel in het Nederlands regeerakkoord is opgenomen wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de resultaten van een haalbaarheidsonderzoek van de Belgische NMBS afwachten welke in november zal verschijnen. Naar alle verwachting zal de exploitatie van de treindienst door de NMBS worden uitgevoerd.

Ombouw van het spoor

Berekeningen van de Vlaamse overheid laten zien dat elektrificatie en een eventuele uitbreiding met een tweede spoor van het 8 kilometer lange Nederlandse deel 35 miljoen euro gaan kosten. Maar volgens schattingen van ProRail is dit inmiddels opgelopen naar 50 tot 150 miljoen euro, wat afhankelijk is van een bovengrondse of ondergrondse bouw en een eventuele uitbreiding van de sporen.

De ombouw van het 33 kilometer lange Belgische traject naar Hamont is al in 2018 gestart. Zo heeft aannemer Strukton de spoorlijn geëlektrificeerd, en opgeknapt met nieuwe sporen, wissels en zijn er een aantal bruggen vernieuwd. Daarnaast zijn er zes onderstations gebouwd voor de levering van spanning aan de bovenleiding.

Door deze aanpassingen kan de NMBS vanaf volgend jaar zomer met elektrische treinen rijden. Oorspronkelijk zouden de werkzaamheden deze zomer moeten zijn afgerond, maar de coronapandemie zorgde voor vertraging.