Gezondheidsorganisaties: Doe onderzoek naar werking van luchtbehandelingsystemen

De proef geldt op het traject tussen Den Haag en Eindhoven. (Foto: Rob Dammers)
De proef geldt op het traject tussen Den Haag en Eindhoven. (Foto: Rob Dammers)

NS onderzoekt of er voldoende ventilatie in treinen is om het coronavirus buiten de deur te houden. Het Europese agentschap voor de spoorwegen ERA heeft in samenwerking met de Europese gezondheidsautoriteit ECDC aanbevelingen gedaan over optimalisering van de klimaatsystemen.

Experts geven een dringend advies om tijdens ritten zoveel mogelijk gebruik te maken van natuurlijke ventilatie met frisse buitenlucht, schrijft De Telegraaf. Bij bussen is is geen probleem omdat die vaak stoppen, waarmee er frisse lucht naar binnen wordt geblazen. Bij treinen is het doorluchten echter lastiger doordat bij de nieuwere en gemoderniseerde treinstellen de ramen niet meer open kunnen. "Dat heeft ook te maken met veiligheid en discussies over tocht en herrie", legt een NS-woordvoerder uit. "Wij bouwen automatische klimaatcontrole in, die voldoet aan de richtlijnen voor gezondheid. Met corona hebben we wel een nieuw fenomeen. Daarom kijken we daar nu serieus naar."

WHO: Minder lucht recyclen

In een rapport van wereldgezondheidsorganisatie WHO wordt erkend dat er een infectierisico bestaat voor uitgeademde lucht in een slecht geventileerde omgeving. "De huidige aircosystemen moeten zo nodig aangepast worden met meer verse lucht in plaats van te veel recycling van bestaande lucht", staat er in het rapport te lezen.

De WHO stelt dat er aanbevolen wordt om onderzoek te doen naar sterke HEPA-filters die virusdeeltjes tegen zouden moeten houden. Ook zou er gekeken kunnen worden naar uv-licht of desinfectiemiddelen in luchtbehandelingssystemen. De NS benadrukt dat er geen direct gevaar is en de lucht vijf tot tien keer per uur de lucht in treinen deels wordt ververst, afhankelijk van het treinsoort. "Gemiddeld is er elke 20 tot 30 minuten nieuwe lucht binnen. Dat is een betere prestatie dan in de meeste kantoorpanden."

De inbouw van een beter luchtbehandelingssysteem is niet eenvoudig, stelt de woordvoerder. Het ontwikkelen en inbouwen een aantal jaren zou kunnen duren. "Wij hebben geen signalen dat het ov een brandhaard van coronabesmetting zou zijn. Desondanks luisteren we goed naar de deskundigen.", vervolgt hij.

Momenteel zou volgens brancheorganisatie OV-NL het aantal reizigers in het openbaar vervoer op 40 procent liggen. "Zelfs de spitsuren zijn veel rustiger. Dus zitten en lopen er nu minder mensen dicht op elkaar. Dat vermindert de kans op besmetting.", stelt een woordvoerder van de organisatie.

Momenteel geldt er in het gehele openbaar vervoer een mondkapjesplicht omdat de anderhalve-meter maatregel niet kan worden gewaarbord door alle reizigers.