DB Regio mag voorlopig Duitse treinen blijven rijden vanaf Enschede

De Talent-treinen blijven voorlopig nog een bekende verschijning op station Enschede. (Foto: Smiley.Toerist)
De Talent-treinen blijven voorlopig nog een bekende verschijning op station Enschede. (Foto: Smiley.Toerist)

De Deutsche Bahn (DB) Regio blijft ook de komende jaren verantwoordelijk voor de regionale treindiensten tussen Enschede en de Duitse steden Dortmund en Münster. Momenteel rijdt DB Regio op deze trajecten met de Talent-dieseltreinen, maar in de toekomst zullen deze vervangen worden door elektrische treinen.

De provincie Overijssel, de gemeente Enschede, Nahverkehr Westfalen Lippe (NWL) en Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) hebben de concessie voor de regionale Duitse lijnen van en naar Enschede opnieuw aan DB Regio gegund, tot uiterlijk eind 2034. De nieuwe concessieperiode begint eind 2026. Naast de trajecten Enschede – Dortmund (RB51) en Enschede – Münster (RB64) valt ook de lijn RB63 tussen Münster en Coesfeld onder deze concessie.

Dienstregeling

Op beide lijnen blijft de dienstregeling ongewijzigd: elk uur rijdt er een trein tussen Enschede en de Duitse bestemmingen, en tussen Enschede en Gronau is er elk half uur een verbinding. DB Regio wil wel het comfort verhogen door meer personeel in te zetten, zodat elke rit een servicemedewerker aan boord heeft.

Vooruitblik op elektrificatie en uitbreiding

Momenteel rijden de Talent-dieseltreinen op de trajecten. Voor de toekomstige inzet van batterijtreinen moet het spoor naar Dortmund deels geëlektrificeerd worden, terwijl de verbinding naar Münster volledig geëlektrificeerd wordt. Ook het traject tussen Münster en Coesfeld krijgt in de toekomst batterijtreinen. Voor de Nederlandse kant van het traject, Enschede – Gronau, wordt nog onderzocht hoe de elektrificatie kan plaatsvinden.

Zodra het traject geëlektrificeerd is, kan er opnieuw een vervoerder voor deze lijnen worden gekozen. Daarnaast zijn er plannen om de treindiensten in de toekomst te verlengen richting Zwolle, zodat de huidige eindpunten in Enschede worden uitgebreid. Daarvoor moeten de sporen vanuit Duitsland wel weer op de Nederlandse worden aangesloten.