Stadler gaat in beroep tegen verlies van Zwitserse dubbeldekkerorder

Treinfabrikant Stadler heeft beroep aangetekend tegen de beslissing van de Zwitserse spoorwegen (SBB) om een megabestelling van 116 dubbeldekstreinen toe te kennen aan Siemens Mobility. De bestelling die goed is voor ruim 2,1 miljard euro, voorziet vanaf 2030 de Zürcher S-Bahn en West-Zwitserland van nieuwe dubbeldekstreinen.

Stadler stelt dat de beoordelingsprocedure onvoldoende transparant was en vraagt het Federale Administratieve Hof om onafhankelijk een nieuw besluit te nemen.

Onduidelijkheden en tegenstrijdigheden

Volgens Stadler vertoont de evaluatie van de SBB verschillende onduidelijkheden en tegenstrijdigheden. De KISS-dubbeldekkers, waarvan al 153 stellen met hoge betrouwbaarheid bij de SBB rijden, scoorden lager dan een ontwerp dat volgens Stadler "slechts op papier bestaat", terwijl het prijsverschil slechts 0,6 procent bedroeg. Ook kreeg Stadler in de categorie duurzaamheid slechts de helft van de punten van Siemens, ondanks een volledig Zwitserse productie en korte toeleveringsketens.

Bestuursvoorzitter Peter Spuhler benadrukt dat Stadler geen beroep doet op 'protectionisme', maar inzet op eerlijke concurrentie. Hoewel het bedrijf gewend is aan internationale bestellingen, zegt het alleen juridische stappen te zetten wanneer er fundamentele vragen zijn over het proces. Een toelichtend gesprek met de SBB kon die vragen volgens Stadler niet wegnemen.

Siemens Desiro HC

De SBB heeft voor de Siemens Desiro HC gekozen, die volgens de spoorwegmaatschappij het beste scoorde op kosten, kwaliteit en duurzaamheid. De treinen vervangen dubbeldekkers uit de jaren 1990, terwijl een optie openblijft voor 84 extra stellen. Stadler zegt ondanks de teleurstelling sterk te blijven inzetten op de Zwitserse markt, waar 80 procent van de toegevoegde waarde wordt geproduceerd en meer dan 200 lokale leveranciers betrokken zijn.

Stadler KISS bij de SBB

De SBB rijdt al sinds 2011 met de de KISS van Stadler. Het gaat hier om de RABe 511 en RABe 512. De eerste reeks, geleverd tussen 2010 en 2016, bevat 93 stellen die vierdelig of zesdelig zijn. In 2021 bestelde de SBB bijkomend 60 modernere dubbeldekstreinen van het type RABe 512, bedoeld voor InterRegio-diensten. Op 17 juli 2023 gingen de eerste treinen officieel de reizigersdienst in; de levering van alle 60 treinen loopt door tot circa 2026. Als Stadler de gunning aangevecht krijgt, betekent dit dat er ruim 250 Stadler dubbeldekkers op het Zwitserse spoor gaan rijden.