Station Almere Centrum gaat op de schop

Het station van Almere Centrum (Foto: Ellywa)
Het station van Almere Centrum (Foto: Ellywa)

Het station van Almere Centrum zal de komende maanden vernieuwd worden waarmee het klaar wordt gemaakt voor de toekomst. Vanaf 2022 moeten de werkzaamheden afgerond zijn en zal het station nog aantrekkelijker zijn en voorzien zijn van een grotere capaciteit voor reizigers.

De stationshal wordt breder, overzichtelijker en komen er nieuwe winkels. Daarnaast worden er twee nieuwe bewaakte fietsenstallingen gebouwd waar reizigers de eerste 24 uur gratis hun fiets kunnen stallen. Ook het busstation wordt onder handen genomen. Overbodige bebouwing op de perrons verdwijnt. Daarvoor in de plaats komen nieuwe wachtruimten met houten banken, windschermen en beplanting. De verbouwing van het station is een samenwerking tussen gemeente Almere, Provincie Flevoland, ProRail en NS. De totale kosten bedragen ongeveer 45 miljoen euro, waarvan NS 3 miljoen voor haar rekening neemt.

Eerste fase

De eerste fase van de verbouwing begint vanaf 5 oktober met bouw- en sloopwerkzaamheden in de hal en op de perrons. Reizigers zullen helaas hiervan hinder van ondervinden. Een aantal winkels zal bijvoorbeeld tijdelijk gesloten zijn en de lift aan centrumzijde is vanaf 12 oktober buiten dienst. Omdat de fietsenstalling bij de bussen wordt verbouwd, staan er tijdelijke rekken bij het WTC-gebouw. De Tickets en Service blijft open om reizigers van informatie te voorzien.

"Station Almere Centrum is een station met unieke architectonische elementen, zoals de bijzondere kapconstructie. Die unieke elementen willen we graag behouden, maar we kunnen er niet omheen dat het station een kind is van zijn tijd. Het is logisch dat we na ruim 30 jaar toe zijn aan een grondige verbouwing. Dat betekent bijvoorbeeld uitbreiding van fietsenstallingen en OV-fietsen en dat de hal een mooie upgrade krijgt met passende voorzieningen voor de reizigers."

Belangrijk station aan snelle verbinding

Na verbouwing wordt Almere Centrum een belangrijk station aan de nieuwe snelle verbinding tussen het Noorden en de Randstad. NS start in 2023 een nieuwe rechtstreekse treinverbinding van Breda en Rotterdam - via Amsterdam Zuid - naar Zwolle, Leeuwarden, Assen en Groningen. Reizigers rijden op die route met de nieuwe snelle Intercitytrein (ICNG), die met 200 km/u over de HSL-hogesnelheidslijn rijdt en met 160 kilometer per uur de Hanzelijn aandoet. Almere Centrum is nu al het grootste station aan de Flevolijn en speelt een centrale rol in het openbaar vervoer van de stad en omgeving.

Momenteel staat Almere met ruim 200.000 inwoners op de achtste plek van de ranglijst van grote gemeentes van Nederland. In de komende twintig jaar komen daar naar verwachting nog tienduizenden inwoners bij. Voor de coronacrisis telde dit station bijna 30.000 in- en uitstappers per dag, een aantal dat groeide met ruim 3 procent per jaar.

Geschiedenis

Station Almere Centrum ligt aan de Flevolijn. Die lijn is in 1982 aangelegd om Almere en Lelystad - de twee nieuwe steden in de Flevopolder - te verbinden met de Randstad. Station Almere Centrum is ontworpen door architect Peter Kilsdonk en geopend in 1987. Kilsdonk ontwierp nog drie andere stations aan de Flevolijn, waaronder station Lelystad Centrum.