ProRail: Ondanks coronacrisis meer treinen in 2021

Woensdag zal de IC Brussel niet rijden (Foto: Treinenweb)
Woensdag zal de IC Brussel niet rijden (Foto: Treinenweb)

Ondanks de coronacrisis zullen er in 2021 meer reizigerstreinen rijden dan in 2020. Dat heeft ProRail maandag bekendgemaakt. Een deel van de extra treinen is afkomstig door gewijzigde infrastructuur waardoor er op bepaalde trajecten nog meer treinen over het spoor kunnen rijden.

Ook voor de dienstregeling in het huidige jaar 2020 zijn in 2019, vóór de coronacrisis, aanvragen ingediend door de reizigersvervoerders. Er werden toen aanvragen ingediend voor 2.169.401 treinritten. Voor de dienstregeling van 2021 zijn door hen 2.172.187 treinritten aangevraagd. Dat zijn er 2.786 meer. Hieronder staat een lijst met projecten en trajecten waar extra treinritten voor zijn aangevraagd.

Gewijzigde infrastructuur

  • Verschuiving sprinter Tiel – Geldermalsen zorgt voor kortere overstaptijden
  • Verbetering sprinteroverstap Baarn voor Soest – Amsterdam.
  • Leeuwarden – Harlingen Haven
  • Leeuwarden – Sneek
  • Leeuwarden – Groningen
  • Groningen Winschoten

Spoorgoederenvervoer

  • De lengtebeperking op Geldermalsen voor goederentreinen is opgeheven
  • Er zijn meer goederentreinen mogelijk bij Dordrecht door efficiëntere brugbediening;

Internationale reizigerstreinen

  • Tien minuten minder reistijd voor de IC Berlijn
  • Invoering van rechtstreekse City Nightjet tussen Amsterdam – Wenen

ProRail: 'We blijven investeren'

“Ik heb heel veel respect voor zowel de reizigers- als de goederenvervoerders. Ondanks de coronacrisis - en zowel minder reizigers als minder goederen in de treinen - rijden zij nog steeds een maximale dienstregeling. We zien nu gelukkig dat ook in 2021 het hele spoor weer is volgepland. Daarom is het essentieel dat we blijven investeren zodat we onze spoorinfrastructuur kunnen blijven verbeteren om het drukst bereden spoor van Europa in gang te houden.", zegt ProRail-topman John Voppen.

Aanvragen spoorgoederenvervoer blijft ongeveer gelijk

De spoorbeheerder heeft een jaardienstregeling voor alle vervoerders, zowel goederen als reizigersvervoer. Voor de goederenvervoerders is het echter lastiger om een jaar vooruit te plannen, omdat zij vaak afhankelijk zijn van verladers in de havens. Hierdoor dienen deze vervoerders ook gedurende het jaar op kortere termijn een aanvraag in voor een goederenrit.

Voor de jaardienstregeling van het goederenvervoer zijn voor 2021 alvast 98.824 treinritten aangevraagd bij ProRail. Dat zijn er 6.480 minder dan voor 2020 is aangevraagd. ProRail verwacht uiteindelijk inclusief de aanvragen op de korte termijn ongeveer op hetzelfde niveau uit te komen als in 2020.