Europese Commissie geeft groen licht voor fusie van Alstom met treinentak Bombardier

Een van de kantoren van Alstom (Foto: Alstom)
Een van de kantoren van Alstom (Foto: Alstom)

De fusie van het Franse Alstom met de treinentak van het Canadese Bombardier mag doorgaan. Vrijdag heeft de Europese Commissie het groene licht gegeven voor de overname. Met de fusie zal Alstom met een omzet van 15 miljard euro de tweede grote treinenbouwer op de wereld zijn, het het Chinese CRRC.

Al eerder deed het Franse bedrijf al een poging om te fuseren met Siemens, echter gaf de Europese Commissie geen goedkeur omdat dit ten koste zou gaan van de concurrentie in de Europese spoormarkt. Treinbouwer Siemens Mobility zelf staat op nummer drie van de lijst van de grootste treinenbouwers in de wereld met een omzet van 8,8 miljard euro.

De fusie met Bombardier is wel mogelijk doordat Alstom na de overname een Franse fabriek, waar de Coradia Polyvalent treinstellen worden gebouwd, en een afdeling van Bombardier voor reizigerstreinen en de bijbehorende productiefaciliteiten op de vestiging in Hennigsdorf in Duitsland af te stoten.

"Het besluit van de Europese Commissie is goed nieuws voor de Europese treinindustrie, die een van de voorlopers moet zijn op het gebied van innovatie in Europa", reageert de Franse minister van Financiën Bruno LeMaire tevreden.

De komende tijd zal nog in te teken staan van andere goedkeuringen en het tekenen van diverse voorwaarden. Het fusie zal naar verwachting in de eerste helft van 2021 worden afgerond.