Bombardier verwacht eerste autonome intercitytrein in 2025

ICE-stel 4607 bij het Duitse Mehrhoog naar Amsterdam (Foto: Rob Dammers)
ICE-stel 4607 bij het Duitse Mehrhoog naar Amsterdam (Foto: Rob Dammers)

De treinfabrikant Bombardier Transportation, die naar verwachting het komende jaar zal fuseren met Alstom, is van plan in 2025 de eerste zelfrijdende langeafstandstreinen te presenteren. Dit meldt de Duitse spoorwegnieuwssite Bahnblogstelle.

In sommige landen wordt momenteel al autonoom gereden bij metro's of monorail-trajecten op niet gekruiste sporen. Volgens Oz Ural, het hoofd van digitale innovaties bij Bombardier, zijn de vereisten voor deze technologie aanzienlijk hoger voor gebruik op spoorwegen, omdat het systeem zonder twijfel signalen en obstakels zoals omgevallen bomen of dieren moet herkennen. De ontwikkeling vordert echter: "De technologie is er grotendeels en er worden al tests uitgevoerd. Wat nog ontbreekt bij het gebruik van autonome treinen op de open route (in de openlucht, red.) zijn het wettelijk kader en de publieke acceptatie", zegt Ural.

Elektronische tickets

Ural denkt ook dat de elektrosche verkoop van tickets een belangrijke rol zal spelen. Met deze methode wordt de transactie van de ticketverkoop alleen door de mobiele telefoon uitgevoerd zodra de reiziger in de trein stapt. Met behulp van big-data behoren overvolle treincoupés binnenkort tot het verleden. Volgens Ural laten apps of monitoren op het perron of aan de buitenzijde van de trein al in realtime zien welk deel van de trein nog vrije plaatsen heeft.

"In de nabije toekomst zal de app zelfs binnen een uur of binnen 24 uur nauwkeurig kunnen voorspellen hoe vol een rijdtuig zal zijn", zegt de hoofdmanager van Bombardier. De gegevens voor de voorspelling moeten dan gebaseerd zijn op automatische passagierstellers, verbeterde techniek van bewakingscamera's, wifi-hotspots, weergegevens en aankomende grote evenementen. Bombardier is ook van plan om in de toekomst enkele van zijn treinen uit te rusten met 5G-technologie zodat reizigers ongestoord video's kunnen streamen, wat momenteel niet praktisch is met het huidige gebruik van de 4G-techniek en snelheid waarmee treinen zich voortbewegen.