Rapport toont aan dat Lelylijn goede verbinding is tussen Noord-Nederland en Randstad

De ICNG-trein is binnenkort te bewonderen voor het publiek. (Foto: Robert de Bie)
De ICNG-trein is binnenkort te bewonderen voor het publiek. (Foto: Robert de Bie)

De Lelylijn blijkt de beste keuze te zijn om de bereikbaarheid tussen het Noorden en de Randstad in de toekomst te verbeteren, dat blijkt uit een onderzoeksrapport dat werd opgesteld in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de drie Noordelijke provincies.

In het onderzoek zijn drie opties bekeken en vergeleken: Het versnellen van het bestaande tracé via Zwolle, een bus en de Lelylijn die van Groningen - Drachten - Heerenveen naar Lelystad zal lopen. "De conclusie is dat de Lelylijn sneller en goedkoper is en met kop en schouders boven de andere opties uitsteekt. En dan hebben we het nog niets eens over alle andere voordelen die de lijn biedt", aldus VNO-NCW en MKB-Noord. Volgens Ton Schroor (directeur VNO-NCW MKB Noord) toont de uitkomst van een rapport aan dat er in de nieuwe verbinding geïnvesteerd kan worden.

Alle feiten op een rij gezet

"Samen met diverse experts hebben we de feiten die al eerder bekend waren en de nieuwe onderzoeksresultaten ook handzaam op een rij gezet in een brief aan de Tweede Kamer, zodat het voor eens en altijd klip en klaar is. De Lelylijn is met een geschatte investering van 5,3 miljard bijna twee miljard goedkoper dan investeren in het bestaande tracé. Ook levert de hogesnelheidsverbinding een tijdswinst op van minstens 40 minuten bij een non-stopverbinding tussen Groningen en Lelystad. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de lijn rendabel te exploiteren is, omdat deze door zijn snelheid en de verbinding een hele interessante optie is voor een grote groep reizigers." zegt Schroor.

Hij stelt de verwachting dat de lijn renabel zal zijn: "Minstens 22.500 reizigers per dag gaan de Lelylijn straks gebruiken. Waaronder ook veel automobilisten die door de voordelen de keuze maken voor de trein en waardoor we Nederland duurzamer maken. De Lelylijn is simpelweg de beste optie," vervolgt Schroor.

Knopen doorhakken

Met een goed plan en deze positieve onderzoeksuitkomsten is het volgens VNO-NCW en MKB-Nederland nu zaak dat er in Den Haag snel een besluit wordt genomen over de toekomst van de bereikbaarheid tussen het Noorden en de Randstad. Daarvoor moet de Lelylijn een belangrijk onderwerp worden in de landelijke investeringsfondsen én de verkiezingsprogramma’s van alle politieke partijen, zodat deze zo snel mogelijk gerealiseerd kan worden.

Voorzitter VNO-NCW Noord Sieger Dijkstra: "Tot er een besluit is genomen gaan we als Noorden van ons laten horen en daarmee laten merken dat de investering in de Lelylijn van groot nationaal én noordelijk belang is. Niet enkel om de bereikbaarheid in Nederland zo goed mogelijk te realiseren. De Lelylijn geeft een belangrijke impuls voor de woningmarkt, de arbeidsmarkt en de economie van heel Nederland! Door de Lelylijn kan je bijvoorbeeld straks gewoon heerlijk in het Noorden wonen en in Amsterdam werken."

Ook voorzitter VNO-NCW Hans de Boer reageert verheugd op het onderzoek: "Dit geeft alle politieke partijen namelijk de feiten die ze nodig hebben om met een gerust hart te kunnen kiezen voor aanleg van de Lelylijn. Dit is goed voor het Noorden, goed voor Nederland én voor een duurzamer samenleving met nieuw spoor! De schop moet nu zo snel mogelijk in de grond voor de reiziger.”