"Anderhalve meter samenleving wordt flessenhals voor openbaar vervoer"

Het wordt weer drukker in het OV, maar het is nog niet even zo druk als voor de pandemie. (Foto: Marco Raaphorst)
Het wordt weer drukker in het OV, maar het is nog niet even zo druk als voor de pandemie. (Foto: Marco Raaphorst)

Het openbaar vervoer staat vanwege de coronacrisis voor een lastige puzzel. Zodra de samenleving langzamer steeds verder weer wordt opgebouwd na de 'intelligente lockdown', zal de 1,5 meter samenleving mogelijk nog voor langere tijd worden gehanteerd. Echter heeft dit ook nadelen voor het openbaar vervoer.

Pedro Peters, voorzitter dan branchevereniging OV-NL noemt het zonder flinke investering onhaalbaar om de 1,5 meter regel toe te passen. Tegenover de Telegraaf zegt hij het volgende: "Als dat de norm de komende maanden is, moeten de overheden dit jaar ten minste 1,2 miljard euro bijpassen". Tegenover de NOS noemt hij zelfs 1,4 miljard euro. De krant spreekt over een 'flessenhals'.

Handhaving

Mocht de nieuwe regel in het openbaar vervoer worden ingesteld dan gaat dit mogelijk betekenen dat er extra handhaving zal plaatsvinden door veiligheidspersoneel. "NS, stads- en streekvervoerders trekken hierin één lijn. Zelfs bij een maximale anderhalvemeterbezetting zullen veel meer boa’s ingezet moeten worden om de vereiste afstand bij in- en uitstappen, op de perrons en in de vervoermiddelen te handhaven. Anders wordt het chaos", legt hij tegenover de krant uit.

De voorzitter is ook geen voorstander dat ov-bedrijven zelf moeten gaan bepalen wie met de trein mee mag. "Dat is een taak van de autoriteiten. Wij zijn vitale infrastructuur in de coronacrisis. Dat heeft financiële consequenties. Nu reist ongeveer tien procent van wat Nederland gewend is, voor zorg, nood en werk. Als bijvoorbeeld studenten, forenzen en pretreizigers weer het ov mogen pakken, krijgen we grote problemen met de beschikbare veilige ruimte."

Speciale pas

De branchevereniging heeft een voorstel aan de overheid aangeboden om een speciale reispas te introduceren. Hiermee kan volgens de voorzitter uiteindelijk vijftien tot twintig procent van de normale hoeveelheid passagiers mee, wat nu nog tien procent is.

Deze pas kan ingezet worden buiten het normale vervoersbewijs en laat zien dat je van de overheid toestemming hebt om met de bussen en treinen te reizen. Daarnaast is er sprake van inkomstenderving. Als er minder reizigers meegenomen kunnen worden betekent dit dat er ook minder geld in naar de vervoerders gaat.

Diverse organisaties hebben aan de bel getrokken. Zo schrijft reizigersmaatschappij BeterOV het volgende: "Ten eerste is het onmogelijk om een precieze grens te trekken tussen vertegenwoordigers van welke beroepsgroep wel, en van welke beroepsgroep niet met het OV zouden mogen reizen. Daarnaast zouden in een versoepeld regime juist ook andere reizen dan die tussen huis en werk of onderwijsinstelling mogelijk moeten zijn."

Mondbedekking

Een oplossing om het openbaar vervoer weer op gang te brengen is het verplicht dragen van een mondkapje, wat in China ook verplicht gesteld wordt. Volgens het RIVM is het dragen van mondkapjes een 'schijnveiligheid'. Ook zou het tekort aan mondkapjes een rol spelen. Bij het verspreiden van de beschermingsmiddelen zou de zorg de grootste prioriteit hebben.

Inmiddels hebben veel buitenlandse vervoerders de mondbescherming inmiddels wel verplicht gesteld. Zo hebben Duitse deelstaten Saksen en Mecklenburg, Luxemburg en Oostenrijk reizigers in het openbaar vervoer verplicht om mondbedekking te dragen. Afhankelijk van de landen of de deelstaten is er verschil in regelgeving: Zo is het in de Duitse deelstaten ook toegestaan om een sjaal te gebruiken om de mond af te schermen.