ProRail doet proef met bredere fietsparkeerplekken

ProRail en NS houden in vier fietsenstallingen een proef met een speciaal fietsenrek dat geschikt is voor ‘licht afwijkende’ fietsen. Hierbij moet bijvoorbeeld worden gedacht aan stadsfiets met een krat of kinderzitje. Omdat dit soort fietsen een bredere band heeft past deze niet goed in de standaardrekken.

Het aantal licht afwijkende fietsen verschilt per stalling. Volgens ProRail gaat het om gemiddeld om 15 tot 20 procent van het totaal geparkeerde fietsen. Driewielers en grote bakfietsen zijn ‘buitenmodelfietsen’ en vallen in een andere categorie. Daarom wordt er in de bestaande fietsenstallingen al een aparte ruimte voor deze categorie gereserveerd.

Proef

De nieuwe fietsenrekken worden getest in de beheerde stallingen op station Zutphen en Deventer, en in de onbewaakte stalling aan de zuidzijde van station Zwolle. In het voorjaar breiden zal ProRail de proef uitbreiden naar de onbewaakte stalling bij Utrecht Terwijde. "We onderzoeken of reizigers met een fiets met krat/kinderzitje deze nieuwe rekken weten te vinden en op de juiste manier gaan gebruiken. We willen wildparkeren van fietsen hiermee voorkomen. De proef duurt een half jaar.", legt een woordvoerder van ProRail uit.

Speciale bewegwijzering en markering

Omdat ProRail de speciale fietsen niet wil stimuleren worden er maar beperkt aantal stallingsplekken geplaatst, en om er voor te zorgen dat deze ook daadwerkelijk dit het soort fietsen gebruikt wordt zullen de plekken niet op A-locaties in de stalling worden geplaatst.

De parkeerplekken zijn te vinden via een speciaal pictogram op de bewegwijzeringsborden en blauwe markeringsstroken op de grond, mét pictogram en tekst.

Foto: ProRail
Aangepaste fietsenrekken op station Zwolle.
Foto: ProRail