Let op: Mondkapjes in het OV zijn vanaf nu verplicht. Reis alleen als het echt nodig is!

'Fundering spoor ongeschikt voor extra treinen'

De fundering van het Nederlandse spoornetwerk zou op sommige plekken niet geschikt zijn voor het uitbreiden van de dienstregeling met extra treinen. Een deel van het spoorwegnetwerk zou op zwakke klei- of veengrond liggen waardoor het spoor ernstig kan verzakken.

Ongeveer tachtig procent van de fundering op het Nederlandse spoor dateert nog uit het stoomtijdperk en is volgens de hoogleraar niet geschikt voor de verwachte toename van het treinverkeer wat de komende jaren verhoogd zal worden.

Rolf Dollevoet, hoogleraar op de TU Delft laat tegenover de Telegraaf weten: "We willen overal 200 kilometer per uur rijden, het liefst elke tien minuten. Dat is uitgesloten bij de huidige fundering." Een woordvoerder van ProRail kan dit bevestigen: "De ondergrond moet worden verstevigd om het treinverkeer klaar te maken voor het verwachte massagebruik, ook bij de aanleg van nieuwe rails, wissels, bruggen en viaducten."

Betonnen fundering steviger, maar duurder

Volgens Dollevoet zouden de zwakke plekken pas vaak te laat gesignaleerd worden, en wijst hij op prefentief onderhoud. Ook zou extra cement onder het spoor een verzakking kunnen worden voorkomen. Echter zou het verstevigen van de bodem honderden miljoenen euro's kosten.

Een voorbeeld is het spoor tussen Zwolle en Kampen welke op zwakke grond rust. Nadat bleek dat de treinen niet met de maximale snelheid over het spoor de nieuwe dienstregeling konden rijden met een extra stop op het nieuwe station Stadshagen, werd er een lijst met tientallen mogelijke oplossingen en maatregelen opgesteld. Ook hier werd het verstevigen van het spoor met cement aangedragen, echter bleek dit niet alleen te duur, maar zou dit ook tot een lange buitendienststelling van het spoor gaan leiden. Deze maatregel werd in het document uiteindelijk afgeschoten.

Verzakkingen in het hele land

Meer treinen en een intensievere dienstregeling zullen volgens ProRail alleen maar meer verzakkingen veroorzaken. "Stevige zandgronden zijn schaars. Regelmatig zakken delen van het spoor weg door gewicht van treinen en door regen en slechte afwatering. Daar zoeken we samen met aannemers oplossingen voor."

Het probleem met spoorverzakkingen doen zich voor op meerdere trajecten verspreid over heen Nederland. Zowel in de Randstad als in de Betuwe en in de polders. Daar ligt het spoor voor een deel op klei- en veengronden.

Foto: Bart (Wikipedia)
Foto: Bart