Let op: Mondkapjes in het OV zijn vanaf nu verplicht. Reis alleen als het echt nodig is!

NS wil de zitplaatszoeker uitbreiden door nieuwe technieken

De NS wil haar zitplaatszoeker in de toekomst nog accurater maken door nieuwe technieken toe te passen. Momenteel wordt via sensoren in het spoor het gewicht per rijtuig gewogen, maar met sensoren en antennes in de trein moet dit in de toekomst nauwkeuriger plaatsvinden.

De zitplaatszoeker is vorig jaar gelanceerd. Deze toont in de NS-app per rijtuig waar nog zitplaats is. Het systeem maakt gebruik van bestaande sensoren in de sporen die het gewicht van een rijtuig wegen om te bepalen hoeveel zitplaatsen er nog zijn. Die sensoren zitten echter niet in alle sporen, waardoor de zitplaatszoeker niet op alle trajecten werkt.

Om dit systeem te verbeteren zoekt de NS naar nieuwe oplossingen zoals het gebruik van CO2-metingen van het klimaatsysteem in treinen en naar een simpele vorm van Wifi-tracking.

Wifi en CO2 metingen

Het klimaatsysteem welke in 95% van de treinen is ingebouwd meet het CO2-gehalte in de lucht. Aan de hand hiervan kan er een inschatting plaats vinden hoeveel reizigers er in een rijtuig zitten en dus hoeveel stoelen nog vrij zijn. Bij een Sprinter is dit echter minder betrouwbaar, omdat de deuren van een Sprinter vaak open en dicht gaan. Wifi-tracking is een veel gebruikte methode om bijvoorbeeld loopstromen in kaart te brengen.

Het wifi-systeem moet wel optimaal worden ingesteld zodat er geen privacy-bezwaren kunnen ontstaan.
Udo Oelen, Privacy Officer NS legt het uit: "Sensoren tellen dan het aantal telefoons in de trein, zonder deze te volgen. Bij deze methode is het van belang om de privacy goed te waarborgen. We zijn niet geinteresseerd in individuele reizigers en hun gegevens. NS wil dit zo regelen dat een telefoon alleen geteld wordt, maar niet geregistreerd en gevolgd. Voordat we besluiten tot invoering, toetsen we de uitwerking eerst bij de Autoriteit Persoonsgegevens."

Eerdere proef

De NS heeft al eerder in 2013 een proef gedaan met speciale sensoren in de trein. Deze waren in een select aantal ICM Intercity's aangebracht. Dit telsysteem werkte aan de hand van infraroodsensoren bij de deuren van de trein.

NS Woordvoerder Erik Kroeze vertelt tegenover Treinenweb: "Beide technieken hebben we naar gekeken. Om dit in te bouwen zou veel onderhoudscapaciteit van de treinen vragen, waarvoor ze van het spoor moeten. Terwijl we elke trein hard nodig hebben. Daarbij zijn beide technologieen ook zeer kostbaar."

Update: Reactie van NS toegevoegd

Foto: Maurits90 (Wikipedia)
Een rijtuig van een ICMm Intercity-trein. (Foto: Maurits90 (Wikipedia) )