Meer reizigers in Israëlische treinen door verwijderen van zitplaatsen

De Israëlische spoorwegen hebben extra staanplaatsen in een aantal treinen gerealiseerd om extra ruimte te scheppen voor forenzenverkeer tijdens de spitstijden. Hiervoor zijn er een aantal stoelen en tafels verwijderd.

Volgens The Jerusalem Post rijden vanaf zondag rijden de aangepaste treinen op de 70 kilometer lange route route Binyamina – Rehevot, een route van meer dan 70 kilometer van noord naar zuid door de dichtbevolkte kuststreek van Tel Aviv. De spoorwegmaatschappij verwacht dat ze met deze proef 20% extra meer reizigers kunnen vervoeren en dat ze sneller kunnen in- en uitstappen.

Proef

Het Israëlische spoorwegbedrijf heeft ook enkele aanpassingen gerealiseerd voor passagiers die fietsen vervoeren. De proef met de staanplaatsen begint op het benedencompartiment van drie treinstellen van dubbeldekkers indien de maatregel succesvol is zal deze proef worden uitgebreid.

Eind 2018 liet de baas van de Israëlische spoorwegen weten dat de spoorwegonderneming 150 rijtuigen te kort komt voor de dienstregeling, maar geen middelen heeft om extra rijtuigen aan te schaffen. Het probleem van het tekort aan treinen groter geworden door de recente opening van een nieuwe spoorlijn van de luchthaven bij Tel Aviv naar Jeruzalem.

Foto: Oyoyoy (Wikipedia)
Foto: Oyoyoy (Wikipedia)