Duitse RMV bestelt grote order voor waterstoftreinen bij Alstom

Na een Europese aanbesteding heeft Fahma, een dochteronderneming van vervoerder RMV in het Rhein-Main gebied, met Alstom een ​​contract ondertekend voor de levering en onderhoud van een vloot van 27 waterstof-treinen van het type Coradia iLint.

"RMV zal' s werelds grootste vloot waterstoftreinen in passagiersdienst hebben", zei RMD Managing Director Prof Knut Ringat toen de order op 21 mei werd aangekondigd. het betreft tevens de grootste order was waarvoor Fahma ooit getekend heeft. "Na elektrisch aangedreven treinen, elektrische bussen en waterstofbussen bieden we onze passagiers nu een nieuwe mogelijkheid om emissie-vrij te reizen."

De order heeft een waarde van ongeveer € 500 miljoen. Dit is inclusief 25 jaar onderhoud en de levering van waterstoftreinen die Alstom in samenwerking met Infraserv GmbH & Co Höchst KG zal uitvoeren.

Het tankpunt bevindt zich op rangeerterrein in Höchst. "Met zijn bestaande waterstofinfrastructuur is Industriepark Höchst een ideale tankstationlocatie voor waterstoftreinen", legt Joachim Kreysing, Managing Director van Infraserv Höchst uit. "De werking van het waterstoftankstation voor treinen als aanvulling op de tankfaciliteiten voor bussen en vrachtwagens past perfect in ons concept".

Levering

De Coradia iLint-treinen zijn volgens planning op tijd klaar voor de dienstregelingwijziging in december 2022. Het nieuwe materieel zal worden ingezet als vervanging van dieselvoertuigen op de routes Frankfurt-Höchst - Bad Soden (RB11), Frankfurt - Königstein (RB12), Frankfurt - Bad Homburg - Brandoberndorf (RB15) en Friedrichsdorf - Friedberg (RB16). Elke trein bevat 160 zitplaatsen, real-time passagiersinformatie, gratis WiFi en multifunctionele ruimtes voor fietsen, rolstoelen en kinderwagens.

De minister van Economie, Energie, Transport & Wonen in Hessen, Tarek Al-Wazir, zei dat waterstoftreinen "een snel haalbaar alternatief voor dure elektrificatie" in de deelstaat bieden, waar het vervoer verantwoordelijk is voor een derde van de uitstoot van broeikasgassen. "Stoom in plaats van dieseluitstoot is daarom een ​​interessante aanpak", zei hij. "We zullen het project actief blijven steunen en alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat de noodzakelijke aanpassingen aan de spoorweginfrastructuur rondom het de tanklocatie in Höchst snel vordert."

'Voorbeeld voor Duitsland'

De Duitse federale overheid dekt 40% van de extra kosten van de waterstoftreinen in vergelijking met huidige dieselstellen en biedt ondersteuning voor het waterstoftankstation. "We hopen dat veel andere projecten in Duitsland dit voorbeeld zullen volgen.", zegt Enak Ferlemann, staatssecretaris van transport en digitale infrastructuur van het Duitse parlement.

De inzet van waterstoftreinen in Duitsland is niet nieuw. Momenteel rijden er sinds september 2018 ook twee Alstom Coradia iLint  treinstellen op het Elbe-Weser-netwerk in Niedersachsen en naar verwachting zal een vloot van veertien stuks vanaf 2021 in dienst komen tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude.

Foto: Pixabay
Een iLint trein van Alstom in dienst in de richting van Buxtehude. (Foto: Pixabay)