Goedkoper treinkaartje buiten spits overgenomen in ontwerp van klimaatakkoord

Het voorstel van NS om een goedkoper treinkaartje aan te bieden aan reizigers die de drukste momenten van de spits mijden, is overgenomen in het Ontwerp Klimaatakkoord dat vandaag gepresenteerd is.

De NS rijdt volledig op windenergie. Op de drukste trajecten groeit het aantal reizigers jaarlijks met ongeveer 5%. Met name in de hyperspits is het op sommige trajecten druk in de trein. Om de trein aantrekkelijk te houden investeert NS € 3,5 miljard in nieuwe treinen en het moderniseren van treinen, maar daarmee blijft het op sommige trajecten druk. Korting aan de randen van de spits noemt de NS een effectieve maatregel tegen drukke treinen die tevens de trein betaalbaar houdt. Daarom heeft de NS geadviseerd om deze maatregel in het klimaatakkoord te plaatsen..

NS-topman Roger van Boxtel zegt blij te zijn om de treinkaartjes buiten de spits goedkoper te maken: "Dit is een logische stap om Nederland bereikbaar te houden, zeker nu noodzakelijke overheidsinvesteringen in infrastructuur vooralsnog achterblijven. De trein wordt hiermee aantrekkelijker voor automobilisten, zodat Nederland CO2-uitstoot kan besparen"

Mobiliteitsakkoord

De ambitie in het mobiliteitsakkoord is dat er in 2030 8 miljard zakelijke autokilometers minder gereden worden. In het mobiliteitsakkoord staat dat er in 2019 een voorstel komt voor een goedkoper treinkaartje aan de randen van de spits of een andere prijsprikkel, in eerste instantie op de drukste trajecten. Andere vervoerders worden hier ook bij betrokken. Er moet nog een voorstel komen voor de financiële dekking. In het regeerakkoord is afgesproken dat jaarlijks € 300 miljoen beschikbaar is voor experimenten en projecten die bijdragen aan het realiseren van de reductiedoelstelling van het kabinet.

Succesvolle proef

Spreiding van de spitsdrukte is een maatschappelijke opgave, waar NS graag een bijdrage aan levert. Treinen rijden in de spits veelal op maximale lengte en de frequentie kan op drukste routes niet worden opgeschroefd, omdat daarvoor geen ruimte op het spoor voor is. Een een eerder uitgevoerde test kon worden geconcludeerd dat korting aan de randen van de spits een effectieve maatregel is om de hyperspits te ontlasten. Meer dan 22.000 treinreizigers deden vorig jaar mee aan dit onderzoek van NS. In de proef daalde het aantal reizigers dat tijdens de drukke hyperspits (tussen 7.30 uur en 8.30 uur) incheckte met 5,5%. Dankzij de korting, kozen forensen voor een minder druk moment, waardoor zij meer ruimte creëerden in de aller drukste treinen.

Op het hoogste piekmoment in de ochtend - rond 8.00 uur - daalde het aantal incheckers zelfs met 10%. Dat maakt in vele treinen het verschil tussen een overvolle trein of comfortabel reizen. De proef werd gehouden onder 22.000 reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement. Zij konden aan de randen van de spits, tussen 6.30 uur en 7.30 uur en tussen 8.30 uur en 9.00 uur, met 40% korting reizen. Normaal geldt dat kortingstarief alleen vóór 6.30 uur en na 9.00 uur, maar die tijden zijn voor veel forensen niet bruikbaar. De proef heeft drie maanden geduurd.

Foto: NS
Foto: NS